به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا. علی رضا کاظمی وی در پنجمین اجلاس سراسری نمایندگان میراث فرهنگی ادارات کل استان که پیش از ظهر امروز - سه شنبه 2 بهمن - در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع سنتی برگزار شد، خاطره ای از دیدار خود با یکی از محرومان ذکر کرد. مدارس حومه شهر پکن افزود: این مدرسه 1500 دانش آموز داشت و اولین جایی که بازدید کردیم موزه مدرسه بود.
وی ادامه داد: اساسنامه آموزشی مدرسه، مدال های کسب شده، مدیران مدرسه، نقاشی و خوشنویسی منتخب، مدال های مدرسه و ... در موزه این مدرسه به نمایش درآمد و دانش آموزان راهنمای موزه بودند. این مدرسه ۱۵۰ سال قدمت داشت و در این مدت فقط ۱۱ مدیر داشت. ثبات اداره منجر به حفظ هویت شد. اگر موزه ای هم برای مدارسمان طراحی کنیم خوب است. وظیفه ما این است که در عرصه میراث فرهنگی کشور به صورت شفاف کار کنیم.
وی افزود: باورها، نگرش ها و اعمال، رفتار را شکل می دهد و ایمان ما ریشه در فرهنگ دارد. مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز ریشه در مسائل فرهنگی دارد. هر چه بیشتر روی مسائل فرهنگی سرمایه گذاری کنیم، سود بیشتری می بریم.
علاقه به میراث فرهنگی، علاقه به هویت است
الکاظمی ادامه داد: مسائل میراث فرهنگی در شکل گیری فرهنگ و تمدن آن کشور نقش اساسی دارد. شخصیت های علمی و فرهنگی در شهر تأثیرگذار هستند و آثارشان با میراث منطبق است و هویت جامعه را به میراث فرهنگی تبدیل می کند. عقبه کشور را میراث فرهنگی خود می کند، فارغ از اینکه میراث ملموس یا ناملموس باشد. بنابراین مراقبت از میراث فرهنگی یک کشور به معنای مراقبت از هویت آن کشور است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بحران های هویتی مانند از بین رفتن دلبستگی و غرور در مبانی و باورهای فرهنگی حکایت از آن دارد که نتوانسته ایم مولفه های اساسی هویت را به نسل جدید منتقل کنیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود بزرگترین مشکل آموزش و پرورش را دست کم گرفتن دانست و افزود: استفاده از آموزش را نباید دست کم بگیریم. در حالی که بزرگترین و موثرترین رسانه کشور آموزش و پرورش است.
الکاظمی تصریح کرد: امروز بزرگترین ظرفیت موجود در کشور که می تواند به تمام اهداف میراثی دست یابد، مجموعه آموزش و پرورش است که شامل یک میلیون معلم و 17 میلیون دانش آموز به اضافه 30 میلیون والدین است، اما این ظرفیت مغفول مانده است این و ما دیدگاه های کوتاه مدت داریم و انتظار داریم زودتر به آن برسیم.
آماده راه اندازی تشکل های دانشجویی برای میراث فرهنگی هستیم
وزیر آموزش و پرورش گفت: در زمینه درک عمومی از ارزش ملی که بیش از همه کمک های اقتصادی کشور است - به دلیل کمک های اقتصادی و فرهنگی آن - نباید آن را دست کم گرفت. ارزش یک بشکه نفت در آموزش به دلارهای بی شماری تبدیل می شود و انرژی هسته ای یعنی آموزش. یعنی آموزش; یعنی تشکیل هویت کامل ملت. این دانش چگونه شکل می گیرد؟ با برنامه، با صبر، با اراده، با استفاده از تمام توانایی های خود!
وی گفت: ارزش افزوده تغییر چشم انداز آینده نباید محدود به سود مالی کوتاه مدت باشد. نگاه نمایندگان میراث فرهنگی باید نگاهی باشد که در بلندمدت فرهنگ سازی کند و محدود به مدرسه نباشد.
الکاظمی به کار مشترک وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: می توانیم کارهای نمادین از جمله زنگ میراث فرهنگی در مدارس انجام دهیم. کار کاتالیزوری می تواند یکی دیگر از اقدامات مشترک آموزش و پرورش و میراث فرهنگی باشد. نکته بعدی اقدامات نظارتی است. کار فرهنگی بدون رویه سازمانی و اجرایی نمی شود. آمادگی راه اندازی سازمان دانش آموزی میراث فرهنگی را داریم. مانند کاری که قبلاً با دانش آموزانی مانند «دستیار پلیس» انجام دادیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال مهندسی مجدد نظام آموزشی هستیم و شعار ما این است که هر دانش آموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل دارد. در مراحل بعدی ساختاردهی، توانمندسازی و نهادینه سازی آن قرار دارد. برای تشکیل این تشکل ها در حوزه دانش آموزی نیازمند ساختار تشکیلاتی مشترک هستیم و معاونت های میراث فرهنگی باید با معاونت های آموزش و پرورش استان ها ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.