در این آیین آب را با قیچی می برند!
انتشار: اسفند 23، 1401
بروزرسانی: 17 آذر 1404

در این آیین آب را با قیچی می برند!

در این آیین آب را با قیچی می برند!

او افزود: در واقع آیین «چشمه باشی» یا «چرشنبه سویو» یا «نووا اوستو» از چند دهه قبل به دلیل گسترش زندگی مدرن رنگ باخته بود، اما از سال ۱۳۹۰ به همت چند خانواده در شهرستان نیر در راستای حفظ آداب و سنت های اصیل نیاکان خود در منطقه گردشگری «بولاغلار» (چشمه بولاغلار) در شهرستان نیر دوباره اجرایی شد\xa0 و این آیین در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید. حال پس از\xa0 گذشت چند سال، سالانه هزاران نفر از شهروندان نیر و سایر شهروندان شهرهای مجاور در صبح آخرین چهارشنبه سال به صورت گسترده در منطقه نمونه گردشگری «بولاغلار» حضور می یابند.\xa0

محمدی درباره یکی از جشن های مهم چهارشنبه سوری در این استان که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، گفت: جشن «چهارشنبه سوری» در استان اردبیل نیز با آیین های خاص از زمان های گذشته برگزار می شده و این جشن که در شهرستان «نیر» به عنوان آیین «چشمه باشی» شناخته می شود، ریشه ای بسیار کهن دارد، اما به طور گسترده و با حمایت سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل، از سال ۱۳۹۰ در قالب جشنواره هر ساله در حال برگزاری است.

در این آیین آب را با قیچی می برند!

روح الله محمدی ـ معاون میراث فرهنگی اردبیل ـ در گفت وگو با ایسنا، درباره مراسم «قورشاق سالاماق»، گفت: «قورشاق سالاماق» به این شکل بود که جوانان و نوجوانان در شب چهارشنبه آخر سال و شب عید، شالی را از روزن بام های همسایه ها آویزان کرده و منتظر دریافت عیدی خود از صاحبخانه ها می شدند که به انتهای شال آن ها بسته می شد. همچنین جوانی هم که به دختر همسایه دل بسته بود، سیب سرخی به انتهای شال بسته و آن را از روزنه خانه دلبند خویش آویزان می کرد و بعد صاحبخانه با چندین سوال به ماهیت شال انداز پی می برد و اگر مایل می شد دخترش را به آن جوان بدهد آن را\xa0 به خانه دعوت می کرد، در غیر این صورت سیب را برداشته و به جای آن شیرینی و نقل می بستند.

محمدی، شیوه اجرای مراسم «چرشنبه سویو» یا «چشمه باشی»، که در اردبیل بیشتر با عنوان«نووا\xa0 اوستو»، یعنی «سر جویبار» شهرت دارد، را این گونه شرح داد که در طی این مراسم ابتدا آتش روشن می شود و مردم با پریدن از روی آتش این شعر را می خوانند «آغریم، اوغروم توکولسون/ اودا دوشوب کول اولسون» (تمام بلا و گرفتاری هایم در آتش بسوزد و با سلامتی و تندرستی سال نو را\xa0 آغازکنم)، در ادامه جوانان دم بخت با پریدن از روی آتش آرزوی گشایش در بخت شان را می کردند و این شعر را می خواندند «آتیل ماتیل چرشنبه / آینا کیمی (تکین) بختیم آچیل چر شنبه».

او اضافه کرد: در ادامه این مراسم،\xa0مردم به نیت قطع شدن و جدا شدن از کهنگی ها و نو شدن، با قیچی کردن آب رودخانه، آب کهنه را از آب تازه سوا می کنند، و با قیچی کردن سبزه ها، سبزی و تازگی جدید را آرزو می کنند.\xa0و در آخر هم گرد و غبار سال کهنه را از جاروهای خود می زدایند و آن را به خانه های خود می برند.

انتهای پیام



منبع

در این آیین آب را با قیچی می برند!

در این آیین آب را با قیچی می برند!

محمدی به جنبه های فرهنگی و اجتماعی آیین «چشمه باشی» نیز اشاره کرد و گفت: این آیین به عنوان جشنی برای استقبال سال جدید، هر ساله برگزار می شود و موجب تازه شدن دیدارها و زنده نگه داشتن آیین ها و رسم های اجدادمان می شود. برگزاری گسترده تر جشنواره «چشمه باشی» در شهرستان نیر به رونق اقتصادی و فرهنگی این شهرستان نیز کمک خواهد کرد.

در این آیین آب را با قیچی می برند!

او ادامه داد: «چهارشنبه سوری» که یکی از جشن های بزرگ ایرانیان است، در منطقه آذربایجان با عنوان «چرشنبه آخشامی»، یعنی شب چهارشنبه و «چرشنبه بایرامی»، یعنی عید چهارشنبه برگزار می شود. پیش تر در منطقه\xa0 آذربایجان، چهار روز منتهی به چهارشنبه آخر سال را با عنوان « سو چرشنبه سی»، «اود چرشنبه سی»، «یئل چرشنبه سی» و «تورپاق چرشنبه سی» که به ترتیب به معنای «چهارشنبه آب، آتش، باد و خاک» است و از اسامی چهار عنصر حیات الهام گرفته شده،\xa0 جشن می گرفتند و در هر یک از آن ها، مراسم ویژه ای برگزار می کردند. امروزه در منطقه آذربایجان ایران آخرین چهارشنبه سال با عنوان «تورپاق چرشنبه سی» جشن گرفته می شود و مردم بر این باور هستند که در این روز، خاک نفس بهاری گرفته و رستنی ها شروع به رشد می کنند. این مراسم که در شب آخرین چهارشنبه هر سال (سه شنبه شب) برگزار می شود در اصل نخستین جشن پیش از نوروز آذری هاست.

آیین «چشمه باشی» که یکی از جشن های چهارشنبه سوری است و در شهرستان نیر درر اردبیل برگزار می شود، زمانی در خطر فراموشی قرار داشت و اکنون، بیش از یک دهه است که احیا شده و هر سال جشنواره «چشمه باشی» در کنار چشمه ای برگزار می شود، آیینی که برای زدودن کهنگی ها و خوش آمدگویی به بهار است.

\xa0معاون میراث فرهنگی اردبیل ادامه داد: شرکت کنندگان در مراسم، سپس از روی آب رد می شوند و با آرزوی سلامتی به اعضای خانواده و یکدیگر، جای کهنگی های سال کهنه\xa0 را با تازگی های سال جدید عوض می کنند. افرادی که در این مراسم شرکت می کنند، کوزه های آب قدیمی و جدیدی را با خود می آورند و بعد از گذشتن از روی آب، کوزه های قدیمی را در کنار آب می شکنند و کوزه های جدید را از آب چشمه پر کرده و به خانه برده و به نیت برکت و فراوانی در چهارگوشه خانه می ریزند و باقی آب را به نیت سلامتی و تندرستی یا می نوشند و یا در سماورهای خود می ریزند.

به گزارش ایسنا، درحالی که بسیاری از رسوم و آیین های نیاکان از یادها رفته اند و بسیاری هم در خطر فراموشی قرار گرفته اند، جشن چهارشنبه آخر سال، همچنان در سراسر کشور به شیوه های مختلف اجرا می شود، هرچند بخش هایی از این آیین رو به فراموشی رفته است و دیگر انجام نمی شود. این اتفاق در خطه آذربایجان بیشتر ملموس شده است، برای مثال چند دهه قبل در آذربایجان به جای قاشق زنی، «قورشاق سالاماق» یا «شال ساللاماق» مرسوم بود که در گذر زمان تغییر شکل داده و به نوعی از یاد رفته است.