تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری
انتشار: آبان 21، 1403
بروزرسانی: 28 خرداد 1404

تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری


نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22034/jtd.2024.432412.2874

خلاصه

در سال های اخیر، شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند مورد توجه گسترده ای قرار گرفته اند، زیرا راه حل های مؤثری برای حل مشکلات پیش روی جوامع ارائه می کنند و مزیت رقابتی پایدار را از دیدگاه بازاریابی مقاصد گردشگری افزایش می دهند. با این حال، اثرات توسعه آن بر جمعیت از جنبه های اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با تحلیل محتوا، منابع کتابخانه ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. اعضای خبره به روش گلوله برفی انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 13 خبره اشباع نظری به دست آمد، اما برای اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی، نتایج بررسی 19 شاخص در قالب 7 زیرمجموعه شامل پذیرش نوآوری، افزایش ارزش عمومی، پایداری، افزایش مشارکت شهروندان، ایجاد مشارکت در گردشگری، بهزیستی روانشناختی به دست آمد. ساکنان، جنبه های اخلاقی و فناوری های جدید به عنوان توابع و شناسایی توسعه اساسی گردشگری شهری. درک پیامدهای توسعه گردشگری هوشمند در یک مقصد شهری می تواند کمک بزرگی به سیاست گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری برای درک صحیح چگونگی تأثیر توسعه فناوری های هوشمند جدید بر مردم و مدیریت آنها باشد.

کلمات کلیدی

عنوان مقاله (انگلیسی)

تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری

نویسندگان (انگلیسی)

  • ابوالفضل حقفری زاده 1
  • قاسم زارعی 2
  • باقر اصغر نژاد نوری 3
  • حسین رحیمی کلر 4

11. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

22. استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

33. دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

44. دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

خلاصه (انگلیسی)

در سال های اخیر، شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند مورد توجه گسترده ای قرار گرفته اند، زیرا راه حل های مؤثری برای حل مشکلات پیش روی جوامع ارائه می کنند و مزیت رقابتی پایدار را از دیدگاه بازاریابی مقاصد گردشگری افزایش می دهند. اما اثرات توسعه آن بر جمعیت از جنبه های اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با تحلیل محتوا، منابع کتابخانه ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. اعضای خبره به روش گلوله برفی انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 13 خبره اشباع نظری به دست آمد، اما برای اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، پایه و انتخابی، نتایج 19 مفهوم را در قالب 7 موضوع فرعی شامل پذیرش نوآوری، ارزش عمومی، پایداری، افزایش مشارکت شهروندان، ایجاد مشارکت در گردشگری و رفاه ذهنی ساکنان شناسایی کرد. . جنبه های اخلاقی وجود و فناوری های جدید. نتایج این مطالعه می تواند برای سیاست گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری به منظور درک و مدیریت چگونگی تأثیر توسعه آنها بر مردم مفید باشد.

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • گردشگری هوشمند
  • کارکردهای فرهنگی و اجتماعی
  • مقصد شهری
  • شهر تبریز


منبع