وی ادامه داد: بنابراین فضای الکترونیک امروز به شدت در حوزه گردشگری فعال عمل می کند و پای خود را از مسیر آگاه سازی در رابطه با مقاصد و خدمات مختلف فراتر می گذارد. حتی امروز مشاهده می کنیم که فضای الکترونیک و پلتفرم های شبکه های مجازی تبدیل به رسانه های تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف عرضه کنندگان خدمات گردشگری می شود.
گردشگری به شدت از فضای الکترونیک در زمینه اطلاع رسانی بهره می برد
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: به طور کلی فضای الکترونیک در کل دنیا گسترش پیدا کرده و چندان به سرمایه گذاری های جدی منحصر به فرد در حوزه گردشگری نیازی نیست. ما می توانیم در این فضا و با کمترین هزینه عقب افتادگی خود را جبران کنیم. ما امروز به شدت نیاز داریم که در فضای الکترونیک پلتفرم های قابلی را ایجاد کنیم و عضوی از پلتفرم های مورد وثوق دنیا شویم.
این کارشناس گردشگری گفت: امروز بلاگرهای زیادی از فضاهای گوناگون سفر و خدمات مختلف اقامتی استفاده می کنند و تجربه خود را همچون یک روایت به مخاطبانشان ارائه می دهند که این امر برای معرفی، تبلیغات مقصد و حتی واحد کسب و کار منطقه بسیار تاثیرگذار است.
اعلم صمیمی تصریح کرد: ما با توجه به تحریم هایی که سال های سال با آن روبه رو بوده ایم، با هیچکدام از پلتفرم های مهم دنیا ارتباط نداریم و عضوی از آن نیستیم و به نوعی در کشور جزیره ای را در حوزه گردشگری ایجاد کرده ایم که این عدم اتصال به جامعه جهانی از طریق پلتفرم ها باعث عقب افتادگی در صنعت گردشگری شده است. عقب ماندگی در ارائه خدمات به صورت الکترونیک شرایط را برای بازاریابی الکترونیک فراهم نمی کند.
وی افزود: زمانی که راجع به بازاریابی الکترونیک سخن به میان می آید، در واقع همان موضوع بازاریابی به شکل گذشته است که در قاعده و قامت با ابزار الکترونیک چه در سطح گردآوری داده و چه در سطح استراتژی های بازاریابی انجام می شود. بنابراین بازاریابی در هر بخش که باشد، از آن به عنوان «بازاریابی الکترونیک» می توان یاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی هایی که امروز از طریق فضاهای الکترونیکی به دنیا وجود دارد، فضاهای بسیار جدید و جذابی را برای بازاریابی در عرصه های مختلف فراهم می کند، گفت: یکی از این فضاهای جذاب صنعت گردشگری است. با توجه به اینکه در اصول و مبانی گردشگری گفته می شود تقاضا زمانی شکل می گیرد که آگاهی از یک مقصد شکل گیرد، باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و پلتفرم های مختلف است که از آن می توان برای معرفی جاذبه ها، مقاصد و عرضه کنندگان خدمات گردشگری استفاده کرد تا این موضوع باعث تحریک و ایجاد تقاضا شود.
عدم اتصال به پلتفرم های جهانی عقب ماندگی گردشگری را به دنبال داشته است
این کارشناس گردشگری اضافه کرد: بنابراین این موضوع نشان می دهد که در حال حاضر سال ها از این بابت در دنیا عقب هستیم و تا زمانی که برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک عقب باشیم، شرایط برای بازاریابی به صورت الکترونیک فراهم نمی شود.

اعلم صمیمی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی سیستم کیفیت یابی و کیفیت سنجی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و گردشگران از طریق فضای الکترونیک کیفیت خدمات توسط کسانی که یک خدمت را ارائه می کنند، می سنجند و در پلتفرم مورد نظر اعلام می کنند که با توجه به مجموع نظرات سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چگونه است و از این طریق است که درجه بندی واحداهای اقامتی اتفاق می افتد.
اعلم صمیمی در خصوص گسترش بازاریابی الکترونیکی در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکاناتی برای فروش آنلاین بلیت های واحدهای اقامتی در کشور تعریف شده اما متاسفانه در حوزه تبلیغات جز چند مورد انگشت شمار و به صورت جزیره ای و بدون تفکر، برای آینده موردی را شاهد نبوده ایم.
اعلم صمیمی ادامه داد: این مطالعات اطلاعاتی را در حوزه های مختلف به نمایش می گذارد که تحلیل هایی روی آن صورت می گیرد؛ سپس به تولید محصولی که متناسب و خاص با نیاز مشتریان باشد، کمک می کند. اگر این مطالعات را در فضای گردشگری بررسی کنیم، پلتفرم هایی را مشاهده می کنیم که تلاش می کند داده های رفتاری، ایده ها و نظرات گردشگران را در خود تجمیع و با تحلیل داده های گردآوری شده، مسیرهایی را که متناسب با ذائقه بخشی از گردشگران هدف است، معرفی و طراحی کند.
انتهای پیام\xa0\xa0\xa0\xa0\xa0\xa0\xa0\xa0