“گل یا مزخرف”؛ بازگشت به اصالت / ساده، آشنا و متمرکز

طبیعتاً کنار گذاشتن چنین ایده ای خطرات زیادی را به دنبال دارد. از جمله مسابقاتی که یا مزین به ساز و آواز و خنده بلند است و یا دانش عمومی مخاطب را به چالش می کشد. گل یا سگ ساده، آشنا و متمرکز است. مسابقه ای که نیاز به توانایی ها و مهارت های خارق العاده ای ندارد و متکی به تجربه، تمرکز و هوش است. از آنجایی که هر فردی حداقل یک بار در دوران کودکی خود این بازی را انجام داده است، حس هویت و شباهت برای مخاطب بسیار بیشتر است.

دکور و طراحی صحنه نیز از کافه های قدیمی به عاریت گرفته شده است. طراح صحنه و لباس نیز هوشمندانه عمل کرد و به جز برخی از شرکت کنندگان که در هر قسمت مورد توجه قرار می گیرند (مثل آقای ادیب زاده)، بقیه شرکت کنندگان سبک مدرنی داشتند و سعی نمی کردند با لباس خود بازی کنند. پدرخوانده او تکرار می کند اما بخشی از تماشاگران از نور کم صحنه و فضای تاریک مسابقه انتقاد کردند.

تماشاگر کم کم بازی را حس می کند گل یا سگ از یک بازی که بر اساس حدس و گمان و شانس ساخته شده است، به بازی ای تبدیل می شود که نیاز به تمرکز تجربه و هوش دارد. کار تیمی مهم می شود و تلاش هر دو تیم برای یافتن هدف، مخاطب را با خود همراه می کند.

این مدت گل یا سگ نه تنها تازگی ایده شما، بلکه ساختاری منسجم و با کیفیت. واضح است که ساختار ریسک پذیرفته است و این بر جذابیت چند وجهی این تجارت افزوده است.

در نهایت، بارزترین مزیت گل یا سگحضور صحیح و در کادر مهران مدری به عنوان میزبان. مدیر اینجا برعکس است دورهمی آن محصول و اسکار که کارگردان بود، هیچ کدام از آن دو نقش اصلی را نداشت و فقط مجری است. این نشان دهنده میزان کنترل او به عنوان مجری است که او را از ورود بدون ترس به مسابقه باز می دارد و همین نکته باعث شد تا این مسابقه بهتر از بقیه برنامه های مربی پیشرفت کند.

منبع

حال و هوای کافه های قدیمی میزبان مدیر

شاید به نظر برسد که پس از دو قسمت، علاقه تماشاگران به تماشای مسابقه برای یافتن گل از بین می رود و فضا نسبت به مسابقه سرد می شود، اما تیم گل یا سگ آنها این اهمیت را با انتخاب شرکت کنندگان مناسب جبران کردند. شرکت کنندگان با دوربین آشنا هستند، هوش کلامی و عاطفی خوبی دارند و برای هر دست استراتژی خاصی را اجرا می کنند. این همان چیزی است که باعث می شود بازی با وجود ثابت بودن در هر دور شکل متفاوتی به خود بگیرد و هوش مخاطب را محک بزند. آرامشی که مشخصه «گل یا پوچ» است، این برنامه را بر خلاف دیگر برنامه هایی که بر تشویق و تشویق مهمانان تکیه دارد، خاص تر می کند.

آرامش خاطر گل یا سگ این برنامه بر خلاف سایر برنامه هایی که بر انگیزه دادن به مهمانان یا تشویق و تشویق آنها تکیه داشت، آن را متمایزتر می کند. آرامشی که باعث می شود کارگردان چندین بار از مخاطب بخواهد که سکوت کند و این آرامش و تمرکز را برای مخاطب امروزی که مدام در معرض هیاهو و هیاهو است به ارمغان می آورد.

«گل یا پوچ» حتی از ضرب المثل هایی برای نام قوانین (سنگ مفت، پرنده مفت) استفاده کرد تا واقعیت ایرانی بودن و ایرانی بودن را نشان دهد.

گل یا سگ با اینکه یک بازی محلی و آشنا انجام می داد، اما قوانینی را به بازی اضافه کرد تا هیجان انگیزتر شود. قوانین ساده ای که شکل بازی را از حالت اولیه خارج نمی کند یا آن را برای مخاطب پیچیده نمی کند. حتی برای اسم قوانین هم از ضرب المثل سنگ مفت، پرنده مفت استفاده کرد تا ایرانی بودن و شهروندی ایرانی بودن را درست انجام دهد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در حالی که برنامه های رئالیتی و تلویزیونی خانگی به نسخه هایی از یک برنامه در آن سوی آبی تبدیل شده اند، سبک و یا احمقانه هستند، اما بدیع و خلاقانه است. نکته مثبتی که این روزها در میان نقدهایی که به این برنامه وارد می شود از قلم نمی افتد و حتی گاهی به عنوان بارزترین مزیت این برنامه رئالیتی از آن یاد می شود.

گل یا سگ؛ نمایشنامه اصیل با ضرب المثل های ساده

به نظر می رسد تمرکز واقعیت بر وجود افراد مشهور است و این تاکید نابجا نیست گل یا سگ شکل کاملا متفاوتی به خود می گیرد. کم کم مخاطب با بازیکنان آشنا می شود و از آنجایی که بازی انتخاب شده است گل یا سگ همچنین درست است که این همذات پنداری مخاطب را نسبت به رفتار و واکنش آنها با وجود ناشناخته بودن بازیکنان حساس می کند.

از دیگر نکات می توان به توجه به مهارت های ارتباطی، ارتباط بصری و خلاقیت در استفاده از دست ها اشاره کرد گل یا سگ او بیشتر به فرم اهمیت می داد تا محتوا. نمای نزدیک دوربین از حرکات دست شرکت کنندگان، برش های مناسب و توجه به حرکات چشم آنها برای یافتن گل در دستان حریف از نکات مهمی است که بر ایرانی بودن و اصالت بازی تاکید می کند. به خصوص برای ما ایرانیان خون گرم، ارتباط غیرکلامی بخشی از تمرکز ما در روابط انسانی است.

هوش مخاطب و کار گروهی