دکتر موسوی حاجی با انتقاد از روند بررسی و پژوهش اولیه نقش برجسته بازگردانده شده و نحوه رونمایی و اطلاعرسانی آن گفت: این اثر یک نقش برجسته نفیس، فاخر و ارزشمند است و باید با اطلاعات دقیق حتی در همین گامهای اول به مردم معرفی شود، شایسته بود دو هفته قبل از رونمایی هم با تاملی بیشتر، با حضور تعداد بیشتری از کارشناسان و پژوهشگران متخصص دوره ساسانی این اثر بررسی و تحلیل میشد، توقعی نیست که مدیران اجرایی میراثفرهنگی اطلاعات تخصصی از این نوع آثار داشته باشند، اما باید به این توجه داشت که مجامع علمی و جهانی حوزه باستانشناسی اخبار و اطلاعات را رصد میکنند. انتظار این است که نشستها و گروههای مطالعاتی تخصصی با حضور متخصصان برگزار میشد، از نزدیک این نقش برجسته بررسی میشد، مطالعه این نوع آثار متفاوت است، نه تنها باید روی اثر (نقش برجسته) حتی پشت اثر بازبینی و تحلیل شود. حفظ شأن این نقش برجسته نفیس در گرو استخراج اطلاعات صحیح علمی در حوزه باستان شناسی است.
دکتر موسوی حاجی با طرح این سوال که «این شاهزاده ساسانی کیست» توضیح داد: شاهزادههای ساسانی را بر اساس نشانی که بر روی کلاه آنهاست یا بر اساس شکل کلاه آنها میتوانیم شناسایی کنیم، مثلا بهرام سوم (فرزند ارشد بهرام دوم) سکانشاه بود و حکومت سَکِستان، هند و کرانههای دریا را بر عهده داشت؛ ولیعهد ساسانی کلاهی دارد که جلوی آن متمایل به جلو است، همان طور که در این سنگ نگاره مشخص است این شاهزاده ساسانی نشانی روی کلاه ندارد، پس بهرام سوم نیست.
نقش برجسته ساسانی سال ۱۳۹۴ در فرودگاهی در لندن کشف و ضبط شد
استاد گروه باستانشناسی دانشگاه مازندران توضیح داد: نقش برجستهای که در موزه ملی ایران رونمایی شد قطعا یک روحانی مذهبی یا شاهزاده ایزد زرتشتی نمیتواند باشد، زیرا قیچی روی کلاه او وجود ندارد، او ریش و سبیل پر و مطبق دارد، پس نظریه “مرد روحانی” هم مطلقا مردود است. این نقش برجسته مطلقا سرباز ساسانی، سردار ساسانی، شاهنشاه ساسانی، ایزد زرتشتی، روحانی ساسانی نیست و حتما و حتما شاهزاده ساسانی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، پژوهشگر متخصص نقش برجستههای ساسانی گفت: روبان پشت سر مرد ساسانی نشان میدهد او یک شاهزاده و از خانواده سلطنتی و از فرزندان بهرام دوم است.
پژوهشگر متخصص نقش برجستههای ساسانی گفت: روبان به عنوان یک شاخص پوشاک در پشت کلاه این مرد ساسانی که دنباله سربند اوست، آشکارا ثابت میکند او از اعضای خاندان سلطنتی است. او شاهنشاه ساسانی نیست زیرا تاج رسمی بر سر ندارد، اتفاقا یک گردنبند مروارید دارد که در نقش هم کاملا مشخص است، در دوره ساسانی فقط و فقط خاندان سلطنتی میتوانستند گردنبند مروارید نشان داشته باشند.
به جز اصالت اولیه اثر که تایید شده است، قرار است اطلاعات دقیقتر پس از بررسی و پژوهش کامل توسط یک گروه تخصصی اعلام شود؛ با همه گمانهزنیهای مبنی بر اینکه این نقش برجسته “سرباز”، “سردار”، “مرد روحانی زرتشتی”یا یک “نجیبزاده” است، هویت این نقش برجسته یا تعلق منطقهای آن و چگونگی جداسازی و خروج غیرقانونی از معماهایی است که پژوهشگران پاسخ میدهند. اما آنچه تا این امروز اصلاح شده و به یقین بر آن تاکید میشود این است که این مرد ساسانی یک «سرباز» یا «مقام نظامی» ساسانی یا یک «مرد روحانی» نیست.
دکتر موسوی حاجی از اینکه برخی کارشناسان این نقش برجسته را یک «مرد مذهبی ساسانی» توصیف کردهاند، ابراز تاسف کرد و افزود: در دوره ساسانی حداقل در دوره ۷ پادشاه ساسانی (اردشیر بابکان، شاپور اول، هرمز اول، بهرام اول، بهرام دوم، بهرام سوم و نرسه) یک روحانی برجسته و بلندپایه به نام «کرتیر» داریم، که موبد موبدان و در راس همه روحانیون زرتشی است. کرتیر مشخصات خاص خود را دارد، فاقد ریش و سبیل است و بر روی کلاه او نشان ویژه شبیه قیچی وجود دارد، که نماد ویژه است یعنی کرتیر به عنوان عالیترین مقام دوره ساسانی حق داشت کات کند، هر چیزی را که با نظر او مغایر است متوقف (وتو) کند.
گیسوان بافتهشده عمودی برای دوران بهرامهاست
دکتر سیدرسول موسویحاجی درباره هویت سنگنگاره ساسانی گفت: یقینا این نقش برجسته «سرباز ساسانی نیست»، و کاملا منتفی است، زیرا در هنر برجای مانده از دوره ساسانی اصلا، نقشی از سرباز ساسانی نداریم، که قابل مقایسه و تطبیق باشد. اصلا در آن دوره برای نمایش توانمندی، هنرمندان سرباز ساسانی را حجاری نمیکردند، البته با نظریه «سردار ساسانی» یعنی شخصیت مهم که در آن دوره مسئولیت نظامی داشته هم موافق نیستم.
اشتباه نگیرید؛ او یک «شاهزاده» ساسانی است
شاهزاده ساسانی از فرزندان بهرام دوم
دکتر موسوی حاجی گفت: برخی کارشناسنان گفتهاند «این نقش برجسته بخشی از یک نقش (بزرگتر) است که نقش مقابل دارد» تردید ندارم که این سنگنگاره تکنقش است زیرا داخل یک طاق قرار دارد، قوس طاق کامل است، اگر چه میانه پایتاق آسیب دیده است، اما اگر درست به انتهای قوس طاق توجه کنیم پایه طاق وجود دارد، پس این نقش کامل در یک طاق محصور شده است، هیچ نقش دیگری داخل آن به جز خود این نقش وجود ندارد، همانند این نقش را نقش برجسته گویم وجود دارد.
استاد گروه باستانشناسی دانشگاه مازندران افزود: این نقش برجسته یک «شاهزاده ساسانی» و از اعضای خانواده سلطنتی است، در شیوه هنری دوره ساسانی، فقط فقط کسانی میتوانستند در پوشاک خودشان روبان داشته باشند که یا از خاندان شاهی (شاهنشاه، ملکه، شاهزاده) و یا ایزد زرتشتی باشند. غیر از این دو گروه هیچکسی حق نداشت از روبان استفاده کند.
انتهای پیام