هم سو نبودن آموزش های آکادمیک با نیاز صنعت گردشگری یکی از معضلات حوزه آموزش است
انتشار: بهمن 30، 1401
بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1404

هم سو نبودن آموزش های آکادمیک با نیاز صنعت گردشگری یکی از معضلات حوزه آموزش است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: عدم هم سویی آموزش های آکادمیک و کوتاه\u200fمدت گردشگری با نیاز صنعت گردشگری و هتلداری یکی از معضلات این حوزه است که بار مالی و زمانی زیادی را نیز به همراه دارد.

نیک بین افزود: دوره دیپلم گردشگری در مدارس فنی و حرفه ای و سایر دوره \u200fهای مهارتی رشته گردشگری و هتلداری وجود دارد. همچنین سازمان فنی و حرفه ای یکی از مراکز مهم آموزشی این علم است که دوره های کوتاه مدت را در این زمینه ارائه می دهد. در صنعت گردشگری و هتلداری لزومی ندارد آموزش های سطوح بالای آکادمیک را داشته باشیم بلکه آموزش \u200fهای تخصصی کوتاه مدت، دوره\u200f های کاردانی و کارشناسی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز، کفایت می \u200fکند.

مهنا نیک بین در گفت وگو با ایسنا در خصوص آموزش در صنعت گردشگری، اظهار کرد: سابقه آموزش حرفه\u200f ای خدمات گردشگری در ایران به سال\u200fهای ۱۳۱۴ همزمان با تشکیل اداره سیاحان خارجی و تبلیغات در وزارت داخله (وزارت کشور) وقت بازمی\u200f گردد و به طور جدی \u200fتر در سال ۱۳۴۲ همزمان با رشد و شکل \u200fگیری این صنعت در سازمان جلب سیاحان به صورت دوره های آموزشی کوتاه مدت داخلی و خارجی در سطح استان \u200fهای مختلف انجام پذیرفت. به \u200fتدریج آموزش \u200fهای آکادمیک در قالب مدرسه عالی مهمانداری، خدمات پروازی و مدرسه عالی خدمات جهانگردی و هتلداری در سال\u200f های قبل از انقلاب آغاز شد.

وی عنوان کرد: تنوع این رشته به لحاظ میان رشته ای بودن موجب شده در مقطع کارشناسی ارشد این رشته گرایش\u200f های مختلفی اعم از گردشگری مذهبی، اکوتوریسم و ... را شامل شود. مقطع دکتری مدیریت جهانگردی نیز پس از گذشت ۲ دهه از مقطع کارشناسی این رشته و همچنین کارشناسی ارشد آن با ۳ گرایش مدیریت، اقتصاد و فرهنگ از سال ۱۳۹۳ دانشجو می\u200f پذیرد.

وی مطرح کرد: متاسفانه بسیاری از مراکزی که آموزش های گردشگری و هتلداری را برعهده دارند از کارگاه ها، دروس عملی هتلداری و گردشگری مانند کارگاه\u200f های پذیرایی، آشپزی، شیرینی \u200fپزی و ... برخوردار نیستند و آموزش ها را صرفا به صورت تئوری ارائه می دهند و کمتر به آموزش\u200f های عملی در محیط و در قالب گشت \u200fهای آموزشی می\u200f پردازند.

نیک بین بیان کرد: علاوه بر دوره\u200f های آموزشی دانشگاهی دوره های کوتاه مدت سازمان اسبق ایران گردی و جهان گردی نیز در این صنعت برای آموزش پرسنل وجود دارد که اکنون در بخش آموزش معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق موسسات آموزشی تحت نظر این معاونت ارائه می \u200fشود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: همچنین برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ مقطع ارشد مدیریت گردشگری در دانشگاه علامه طباطبایی به پذیرش دانشجو پرداخت. امروزه تعدادی از دانشگاه ها مانند دانشگاه علم و فرهنگ، سمنان و تهران؛ دانشکده گردشگری را به صورت تخصصی دارند. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی مقطع کارشناسی گردشگری و هتلداری نیز به صورت تخصصی آموزش داده می \u200fشود.

انتهای پیام



منبع آموزش های گردشگری در کشور با سطوح بین المللی هم سو نیستند


وی ادامه داد: نکته مهم قبل از شروع آموزش، ارزیابی مناسب افراد جهت ورود به این حرفه است که با ویژگی \u200fهای شخصیتی و ذاتی آن ها متناسب باشد. بهتر است بسیاری از مراکز آموزشی علاوه بر آزمون علمی برای جذب دانشجویان از آزمون\u200f های روانشناختی و مصاحبه \u200fهای حضوری نیز بهره ببرند تا انتخاب صحیحی اتفاق بیفتد.

آموزش گردشگری باید همراه با فعالیت های عملی و تجربی باشد

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: بنابراین بیشتر آموزش هایی که در این صنعت نیاز داریم تئوری و عملی است که باید در محیط و در قالب کارگاه های آموزشی به دانشجویان ارائه شود. لازم به ذکر است که برای وارد شدن به این صنعت افراد باید حداقل هایی را در خود داشته باشند و آن ویژگی های شخصیتی دانشجویان است که می خواهند وارد این رشته شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های علمی کاربردی از سال ۱۳۸۸ کارشناسی مدیریت جهانگردی و هتلداری را ارائه کردند، اضافه کرد: به طور کلی اهمیت آموزش گردشگری به کاربردی بودن و نوع کیفیت آموزشی است که موسسات ارائه می دهند. آموزش گردشگری صرفا مباحث تئوری نیست بلکه موارد عملی و تجربی را هم لازم دارد تا دانشجویان قبل از اینکه وارد بازار کار شوند با آن درگیر و بتوانند به صورت کارآموزی درس های عملی را سپری و با چالش\u200f های آن آشنا شوند.

فعالیت در حوزه گردشگری مبتنی بر تجربه کاری بوده و سطح آکادمیک بالایی نمی خواهد

نیک\u200f بین عنوان کرد: مدرک گرایی برای نیروهای کار این صنعت لزومی ندارد مگر اینکه بخواهند در سطوح آکادمیک این رشته فعالیت\u200f های آموزشی داشته باشند یا به سطوح بالای مدیریتی دست پیدا کنند که آن هم به تجارب عملی موفق از پایین \u200fترین سطح به بالا نیاز دارد، به عنوان مثال یک مدیر موفق هتل باید پله به پله از پایین \u200fترین سطح کاری هتل تجربه کرده باشد تا به مدیریت هتل برسد و باید به تمامی زیربخش \u200fها و نحوه عملکرد سیستمی آن ها اشراف داشته باشد.

وی افزود: با وقوع انقلاب اسلامی و تغییرات اجتماعی به وجود آمده، دوره\u200f های آموزشی این رشته تا اواسط دهه ۱۳۷۰ به صورت محدود ارائه می \u200fشد تا اینکه مدارس عالی این رشته با سایر مدارس عالی تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی ادغام شد. این دانشگاه برای نخستین بار دوره کارشناسی مدیریت جهانگردی را در سال ۱۳۷۵ راه اندازی کرد و لیسانس مدیریت هتلداری نیز در سال ۱۳۸۳ در این دانشگاه ارائه و همزمان دوره\u200f های کاردانی و کارشناسی پیوسته گردشگری و هتلداری در دانشگاه های علمی-کاربردی نیز ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در صنعت گردشگری می تواند یک معضل باشد، عدم به روزآمدی سرفصل ها، متون و درس هایی است که ارائه می شود. متاسفانه آموزش \u200fهای ارائه شده در کشور با نیازها و جهش های علمی که این صنعت در سطح بین المللی دارد اصلا هم سو نیستند و بسیاری از سرفصل های دانشگاهی تا همین چند سال اخیر بازنگری نشده بود و این عدم تطابق معضلی برای دانش پژوهان در بازار کار داخل و خارج از ایران است.

دبیر باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو ایران افزود: این امر ضعف بزرگی در آموزش است زمانی که دانشجویان پس از ۴ سال از دوره کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، هیچ تجربه عملی ندارند و متاسفانه زمانی که صاحبان کسب و کار می\u200f خواهند آن ها را جذب کنند باید مجدد دوره های عملی را در محیط کار برای آن ها برگزار کنند تا مطابق نیاز صنعت آموزش داده شوند که این امر هزینه و زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

وی اظهار کرد: یکی از معضلات این حوزه، عدم هم سویی آموزش های آکادمیک و کوتاه \u200fمدت گردشگری با نیاز صنعت گردشگری و هتلداری است که متاسفانه این معضل را در این فضا ایجاد کرده و بار مالی و زمانی زیادی را در این زمینه تحمیل می کند. موضوع دیگری که امروز در زمینه آموزش گردشگری و هتلداری به عنوان یک معضل با آن روبرو هستیم این است که مقاطع آکادمیک کارشناسی، کارشناسی \u200fارشد و دکتری در بسیاری از مواقع مورد نظر نیست، زیرا همانطور که گفته شد عمده شغل هایی که در صنعت گردشگری و هتلداری وجود دارد سطح آکادمیک بسیار بالایی نمی \u200fطلبند و مبتنی بر تجربه کاری هستند.