نقش صنعت فیلم در برندسازی مقاصد گردشگری

10.22034/jtd.2023.390588.2760

1
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه کردستان

گردشگري در عصر كنوني يكي از عوامل تاثيرگذار بر گسترش روابط بين‌المللي است كه ايجاد فرصت‌هاي شغلي در بخش اقتصادي و عاملي در برقراري تعاملات اجتماعي و فرهنگي است. سینما و سینما یکی از عواملی است که می تواند نقش اساسی در توسعه گردشگری داشته باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه هدف این پژوهش، مخاطبان فیلم های سینمایی و تلویزیونی (سینما، سریال، مستند و …) هستند که فیلم هایی را تماشا کرده اند که در فضای منطقه کردستان یا آن مرکز پیرامون موضوع منطقه کردستان تولید شده اند. از آنجایی که تعداد دقیق افراد غیر بومی که فیلم ها را تماشا کرده اند (با محوریت لوکیشن و موضوع منطقه کردستان) در دسترس نبود، بی نهایت فرض شد و تعداد 384 نفر با نمونه گیری تصادفی مناسب انتخاب شدند. . ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است که روایی آن در سطح محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تایید خواهد شد. پس از جمع‌آوری و تکمیل پرسشنامه‌های تحقیق، با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق نشان داد که تمامی فرضیه های تحقیق تأیید شده است. زیرساخت صنعت فیلم با ضریب 0.57 بیشترین تأثیر را بر قصد گردشگر دارد و کمترین تأثیر با ضریب 0.34 مربوط به تأثیر قصد گردشگر بر تجربه گردشگر است.

2
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان

نویسندگان

2
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • برند مقصد

  • صنعت فیلم

  • قصد سفر

  • تجربه سفر

  • تصویر مقصد

منبع

عنوان مقاله (انگلیسی)

نقش صنعت فیلم در برندسازی مقاصد گردشگری

1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان

گردشگري در عصر كنوني يكي از عوامل تاثيرگذار بر گسترش روابط بين‌المللي است كه ايجاد فرصت‌هاي شغلي در بخش اقتصادي و عاملي در برقراري تعاملات اجتماعي و فرهنگي است. سینما و سینما یکی از عواملی است که می تواند نقش اساسی در توسعه گردشگری داشته باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه هدف این پژوهش، مخاطبان فیلم های سینمایی و تلویزیونی (سینما، سریال، مستند و …) هستند که فیلم هایی را تماشا کرده اند که در فضای منطقه کردستان یا آن مرکز پیرامون موضوع منطقه کردستان تولید شده اند. از آنجایی که تعداد دقیق افراد غیربومی که فیلم ها را تماشا کرده اند (با محوریت لوکیشن و موضوع منطقه کردستان) در دسترس نیست، بی نهایت فرض شده و تعداد 384 نفر با نمونه گیری تصادفی مناسب انتخاب شده است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است که روایی آن در سطح محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ تایید خواهد شد. پس از جمع‌آوری و تکمیل پرسشنامه‌های تحقیق، با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق نشان داد که تمامی فرضیه های تحقیق تأیید شده است. زیرساخت صنعت فیلم با ضریب 0.57 بیشترین تأثیر را بر قصد گردشگر دارد و کمترین تأثیر با ضریب 0.34 مربوط به تأثیر قصد گردشگر بر تجربه گردشگر است.

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه الخوارزمی

خلاصه (انگلیسی)

کلمات کلیدی

خلاصه

3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه الخوارزمی

نویسندگان (انگلیسی)

  • یسرا صالحی
    1

  • آرمان عمادی زاده
    2

  • زاهد قدیری
    3