لباف خانیکی اضافه کرد: در تزیینات معماری این مسجد نیز از تلفیق آجر و کاشی به گونه ای متفاوت استفاده شده است، به این شکل که درون هر یک از ۲ زاویه حاصل از تلاقی ۲ قاب «لا» مانند را با یک قطعه کاشی فیروزه ای رنگ مثلث شکل پر کرده اند.
لباف خانیکی ادامه داد: با توجه به آثار و شواهد بازمانده و نیز رد پای پر رنگ تون در متون تاریخی و سفرنامه ها از صدر اسلام تا سال ۱۳۴۷خورشیدی که زلزله ای مهیب آن را در هم کوبید، شهر تون یا فردوس کنونی همواره از رونق برخوردار بوده و اگر چه قحطی ها، یورش ها و زلزله ها آسیب هایی به آن وارد کرده اما هیچ گاه از نقشه جغرافیا محو نشده است.
وی اضافه کرد: اگر چه علامه دهخدا در لغت نامه واژه تون را خرقه، روده، رَحِم، جثۀ آدمی و گلخن معنی کرده، اما به نظر می رسد که وجه تسمیه تون بیشتر به «بافندگی» مرتبط باشد، زیرا در نواحی جنوب خراسان (قهستان) به کارگاه بافندگی «تون» می گویند و برخی نویسندگان شهر تون را به جهت فراوانی گارگاه های بافندگیش پر آوازه دیده اند از جمله «ناصرخسرو» در سفرنامه اش این گونه نوشته است «شهر تون شهر بزرگی بوده است ... و گفتند در این شهر چهارصد کارگاه بوده است که زیلو بافتندی» و «مقدسی» نیز نوشته است که «بیشتر اهالی آن شهر بافندگانند».
این پژوهشگر خراسانی عنوان کرد: هنرمند معمار کوشیده است با تنوعی که به چیدمان آجرهای تراش داده، نقش های گوناگونی را بر نمای پایه ها و لچکی ها به نمایش بگذارد. هنرمند همانند مسجد جامع زوزن سرتاسر نمای هر یک از پایه های ایوان را با ۲ قاب «لا» مانند که با استفاده از آجرهای تراش تزیینی شکل گرفته، پوشانده و پس از آن درون قاب ها را با آجرهای مشبک مستطیل شکل و حد فاصل دو قاب بر هر طرف ایوان را به شیوه «مسجد جامع گناباد» با آجرهای مشبک بزرگ مربع شکل پوشانده اند، به گونه ای که سرتاسر پایه منقوش به نقش گره به نظر آید با این تفاوت که ۲ قاعده آجرهای تزئینی این مسجد از حاشیه های تزئینی برخوردارند.
وی خاطرنشان کرد: لچکی های ۲ طرف طاق بر پیشانی ایوان هم با چیدمان آجر مزین بوده و آن چیدمان آجر به صورت «خفته راسته» است که بر اثر زلزله بیشتر آجرها فروریخته و اکنون اندکی بر ناحیه پاکار طاق باقی مانده است. همان تزیینات خفته راسته بر پیشانی غرفه های طرفین ایوان نیز مشاهده می شود اما نمای ایوانچه های طرفین مسجد که بعدها به رواق ها افزوده شده، فاقد تزئینات است.
وی ادامه داد: مصالح ساختمانی این مسجد آجر است که دیوارها، پوشش ها و تزیینات معماری را شکل داده اند. مشخصه معماری مسجد جامع تون که با دیگر مساجد ۲ ایوانی سبک خراسانی وجه مشترک دارد، علاوه بر نقشه، پوشش جناقی با طاق و تویزه و آجرهای مشبک گره دار و آجرهای تراش تزئیناتی است.