شهاب طلایی در گفتوگو با خبرنگار گردشگری ایرنا درباره نقاط قوت و ضعف و چشمانداز صنعت گردشگری ایران، اظهار داشت: این حقیقت را همه کارشناسان اذعان دارند که ماهیت گردشگری بینبخشی است و وظایف و تکالیف مربوط به آن بین دستگاههای مختلف تقسیم شده است، با هر مدلی که بخواهیم آن را توسعه دهیم، انرژی دولت در هماهنگی بیندستگاهی از بین میرود، برای سیاستگذاری باید تمام زنجیره خدمات و قدرتِ اعمال سیاستها هم در اختیار یک وزارتخانه باشد، که نیست. وزارت میراثفرهنگی حتی در تعیین نرخ بلیت هواپیما یا گردشگری سلامت اصلا کارهای نیست و مسائلی مانند پزشک، بیمارستان و روادید، همه در اختیار دستگاه دیگری است.
ممانعت از دریافت دلار یا باعث کاهش خدمات گردشگری میشود یا فساد و زیرمیزی
طلایی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل گردشگری داخلی، مشکل بیندستگاهی است. زیرا دیپلماسی میاندستگاهی ما ضعیف است. دستگاهها در حوزه خود، صاحب قدرت هستند و حاضر نیستند که این قدرت را تفویض کنند. دستگاههای با سابقه برای اختیارات خود دارای آییننامهها و قوانین مختلف هستند؛ بنابراین وزارت میراثفرهنگی به عنوان جوانترین وزارتخانه در دولت برای بسیای از حوزههای کاری مشترک یا معارض با ذینفعان مختلف و حتی قانونگذار، باید وارد چالش شود.
طلایی تصریح کرد: بدون تعارف دستگاههای ارشد حاکمیتی، تکلیف خود را با صنعت گردشگری نمیدانند. عملا هیچ برنامه بلندمدتی برای توسعه گردشگری و هیچ پیوستی میان رویکردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی کشور درباره گردشگری وجود ندارد. سند راهبردی هم که در اواخر دولت دوازدهم تصویب شد، رو به جلو نیست و مسائل و چالشهای این حوزه را حل نمیکند.
با این چرا و چگونههای بیپاسخ، صنعت گردشگری پا نمیگیرد
«وقتی جشنواره فیلم کن (Cannes Film Festival)برگزار میشود همه فرانسه یکپارچه و هماهنگ این رویداد را تبلیغ میکنند. فضای عمومی شهرها و تبلیغات محیطی، همه جا در همه رسانهها حتی از چند ماه جلوتر به این رویداد میپردازند اما در ایران، رویدادهایی مانند ساری ۲۰۲۲، اردبیل ۲۰۲۳ برگزار میشود اما حتی در خود این شهرها اثری از تبلیغات موثر و روشن وجود ندارد که حداقل شهروندان خود این شهرها مطلع شوند، چه رسد به این که تبلیغات و بازاریابی در سراسر کشور یا برای جذب گردشگر خارجی انجام شود»
وزارت میراثفرهنگی باید به اندازهای از توان و ضمانت اجرایی قوانین برخودار باشد که بتواند با یک هتلدار یا آژانسدار متخلف برخورد کندوی تاکید کرد: وزارت میراثفرهنگی باید به اندازهای از توان و ضمانت اجرایی قوانین برخوردار باشد که بتواند با یک هتلدار یا آژانسدار متخلف برخورد کند. تا زمانی که برای این چراها و چگونهها پاسخی وجود نداشته باشد، صنعت گردشگری در کشور ما پا نمیگیرد.
طلایی درباره بازاریابی گردشگری ایران بیان کرد: یک بنگاه کوچک توان بازاریابی بزرگ را ندارد، مدیر یک هتل چهار ستاره در یک شهر کوچک هیچ وقت نمیتواند بازاریابی بزرگ انجام دهد. زیرا اصلا از نظر ذهنی باور ندارد که به اندازه درآمد هتل باید هزینه تبلیغات و بازاریابی بدهد.
طلایی بیان کرد: متاسفانه تبلیغات این رویدادها در دستور کاری کارگزاری کشور، حتی وزارت میراثفرهنگی برای میزبانی گردشگران کشورهای اکو یا جهان اسلام یا بازارهای سنتی هدف نیست. هر کدام از این رویدادها باید از قطار تا هواپیما و تاکسی و اتوبوس تبلیغ شوند. برای هر کدام در طول زمان برگزاری که حدود ۶ ماه یا یکسال است، مجموعهای از رویدادها هفته به هفته، ماه به ماه باید برنامهریزی شود تا گردشگر جذب شود.
طلایی داشتن آمار و اطلاعات در نظام اداری کشور را، قدرتآفرین دانست و گفت: در گردشگری سلامت، میزان دقیق عملهای جراحی هیچجا نشان داده نمیشود. هیچ آماری مبنی بر اینکه در کدام بیمارستانها، چه نوع جراحیهایی، چه تعدادی و برای چه ملیتهایی و با چه قیمتهایی انجام شده است، وجود ندارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چنته خود را باز نمیکند و آمارهای واقعی را در اختیار وزارت میراثفرهنگی قرار نمیدهد و البته این امر در مورد تمامی گونههای گردشگری صادق است که ناشی از وجود نداشتن حسابهای اقماری گردشگری (TSA) است.
رئیس اندیشکده جهانگردی و میراث دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: اگر به همین روش جلو برویم تا ۵۰ سال آینده هم نمیتوانیم افتتاحیهای مانند بازیهای کشورهای اسلامی در ترکیه، برگزار کنیم. جالبتر اینکه عربستان سعودی برای برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۳۰ آماده میشود و از همین الان برای سرمایهگذاری زیرساختهای گردشگری و جذب گردشگر، سرمایهگذاری و تبلیغات را شروع کردهاند ولی ما هنوز برنامه مشخصی برای صنعت گردشگری خود نداریم.