وی مهمترین کار برای بهتر کردن جایگاه فرش ایرانی را مساعد کردن شرایط برای تولیدکنندگان فرش و افراد مرتبط با این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: در این حوزه باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی فرش را از کشور خارج کرده و در صورت عدم فروش آن دوباره فرش را به کشور بازگردانند.
احراری اذعان کرد: متولی فرش شدیدا از حراست آن چیزی که به او مربوط میشود ناتوان است. به عنوان مثال متولی باید بتواند دستگاههای اجرایی را وادار کند تا مقابل قاچاق فرش را بگیرند یا نظارت کنند و از طریق ادارات صنعت و معدن در شهرستانها باعث شود فرش بدون گره تولید نشود یا بتواند واحدهایی که فرش ماشینی تولید میکنند را وادار کند تا پشت فرشهایشان بنویسند این فرشها ماشینباف هستند.
احراری با اشاره به اینکه برند فرش ایرانی محبوب است، افرود: این محبوبیت باعث شده است که بسیاری از رقبا فرشهای خود را به نام فرش ایرانی روانه بازار کنند. به عنوان مثال افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها از این ترفند برای فروش فرشهای خود استفاده میکنند.
وی در خصوص محبوبترین فرشهای ایرانی اظهار کرد: به طور کلی فرشهای عشایری و روستایی باف مانند فرشهای قشقایی، بلوچ خراسان، کردی و … از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند و در بازار امارات عربی و ژاپن نیز فرشهای ابریشمی قم محبوب هستند.
این محقق فرش جایگاه حال حاضر فرش ایرانی را به عنوان دومین نماد ایران ضعیف دانست و گفت: دلایل متعددی در این موضوع تاثیرگذار است. به عنوان مثال فرش در بازاراهای جهانی در گذشته یک کالای سرمایهای محسوب میشد اما امروزه جایگه مصرفی پیدا کرده است و نسل جوان به عنوان یک کالا از آن استفاده میکنند.
احراری ادامه داد: اقدام بعدی شرکت تولیدکنندگان در نمایشگاههای مختلف است تا بتوانند از این روش به بازاریابی بپردازند و کالای خود را به صورت کامل معرفی کنند.
وی در خصوص اقداماتی که باید انجام داد تا فرش ایرانی محبوبیت بیشتری کسب کند و به جایگاهی که لیاقت آن را دارد برسد، خاطرنشان کرد: یکی از روشها تبلیغات است و تبلیغات ما در رسانههای پربیننده دنیا تقریبا صفر است. حتی بخش خصوصی نیز که بخش سنتیتر این حوزه است قدرت اقتصادی زیادی برای تبلیغات جهانی ندارد، البته نگاه بلند مدتی نیز در این حوزه ندارد و در این خصوص توجیه نیست.
احراری ادامه داد: عامل دیگری که جایگاه فرش را متزلزل کرده، تولید انواع کفپوش است که ظاهری زیبا دارند به نوعی رقیب فرش دستباف در بازار هستند. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افول جایگاه فرش در بازارهای جهانی نیز باید به تورم در بازار اشاره کرد. همچنین تحریمهای آمریکا تاثیر مستقیمی بر روند کاهش جایگاه فرش در بازار داشته است، چراکه دو سوم بازار فرش ایرانی در کشور آمریکا قرار داشته است و در حال حاضر ما از این بازار محروم هستیم.
احراری با بیان اینکه جایگاه فرش در بین مسئولین نیز ضعیف شده است، گفت: مرکز ملی فرش ایران در حال حاضر مانند شیری بییال و دم است؛ در این ۲ سال نمیبینیم مسئولین متولی این حوزه کوچکترین اشارهای به فرش داشته باشند. بیمه بافندگان فرش چند سالی است که متوقف شده و در مجموع حمایتی از فرش، تولیدکننده فرش و به اصطلاح کالایی که نماد ایران و پرچم دوم ایرانیان است، نمیشود.
احراری با اشاره به موضوع قاچاق فرش، افزود: فرش افغانستان بسیار زیاد وارد میشود. فرشهای ایران چگونه میتواند از نظر قیمتی که بافندهاش به مقاطی کمتر از ۲۰۰ هزارتومان قانع نیست با فرش افغانی که با مقاطی ۶۰ یا ۵۰ هزارتومان بافته میشود، رقابت کنند؟
انتهای پیام