وی افزود: در حال حاضر فرش صادر می شود و چند سال می ماند تا مشتری پیدا شود و آن را بخرد، دیگر سفارشی وجود ندارد تا بر اساس آن صادرات انجام شود.
این محقق فرش ایرانی با بیان اینکه در مشهد بخشی از فرش ها بدون گره بافته می شود و این فرش ها در کنار فرش دستباف اصیل قرار می گیرند، گفت: تولیدکننده اصیل از ۴ طرف محاصره شده است به عنوان مثال تولیدکننده فرش ابریشم قم برای تولید یک متر فرش چیزی حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان هزینه می کند حالا تولیدکننده دیگری فرشی را با ماشین تولید می کند و به اسم فرش دستباف ۲۰ میلیون تومان به فروش می رساند که این اقدام باعث می شود تولیدکننده اصیل از بازار خارج شود.
وی در خصوص محبوب ترین فرش های ایرانی اظهار\xa0کرد: به طور کلی فرش های عشایری و روستایی باف مانند فرش های قشقایی، بلوچ خراسان، کردی و ... از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند و در بازار امارات عربی و ژاپن نیز فرش های ابریشمی قم محبوب هستند.
احراری تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور به شکلی است که تولیدکننده نمی تواند برای آینده برنامه ریزی داشته باشد، چراکه نمی داند دستمزدها و قیمت مواد اولیه با چه تغییراتی همراه خواهد شد.
احراری اذعان کرد: متولی فرش شدیدا از حراست آن چیزی که به او مربوط می شود ناتوان است. به عنوان مثال متولی باید بتواند دستگاه های اجرایی را وادار کند تا مقابل قاچاق فرش را بگیرند یا نظارت کنند و از طریق ادارات صنعت و معدن در شهرستان ها باعث شود فرش بدون گره تولید نشود یا بتواند واحدهایی که فرش ماشینی تولید می کنند را وادار کند تا پشت فرش هایشان بنویسند این فرش ها ماشین باف هستند.
وی مهمترین کار برای بهتر کردن جایگاه فرش ایرانی را مساعد کردن شرایط برای تولیدکنندگان فرش و افراد مرتبط با این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: در این حوزه باید شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی فرش را از کشور خارج کرده و در صورت عدم فروش آن دوباره فرش را به کشور بازگردانند.
احراری با اشاره به اینکه برند فرش ایرانی محبوب است، افرود: این محبوبیت باعث شده است که بسیاری از رقبا فرش های خود را به نام فرش ایرانی روانه بازار کنند. به عنوان مثال افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها از این ترفند برای فروش فرش های خود استفاده می کنند.
احراری مدعی شد: بخشی از فرش هایی که به اسم فرش دستباف در بازار وجود دارد، ربات باف است. در حال حاضر فرش های ماشینی به اسم فرش دستباف و یا شبه دستباف به بازار عرضه می شوند و این به دلیل نبود وجود متولی قدرتمند در کشور است.
گرانترین فرش های جهان نیز متعلق به ایران هستند که رتبه اول آن فرش ویس کرمان متعلق به قرن ۱۶ با ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار است که در سال ۲۰۱۰ با قیمتی ۲۰ برابر قیمت پیشنهادی فروخته شد. پس از آن فرش ابریشمی اصفهان متعلق به قرن ۱۶، فرش ابریشمی دیگری از عهد صفویه متعلق به ۴۰۰ سال پیش و فرش تبریز متعلق به قرن ۱۶ را می توان در دسته گران ترین فرش های جهان جای داد.
این محقق فرش جایگاه حال حاضر فرش ایرانی را به عنوان دومین نماد ایران ضعیف دانست و گفت: دلایل متعددی در این موضوع تاثیرگذار است. به عنوان مثال فرش در بازاراهای جهانی در گذشته یک کالای سرمایه ای محسوب می شد اما امروزه جایگه مصرفی پیدا کرده است و نسل جوان به عنوان یک کالا از آن استفاده می کنند.
ایسنا به بهانه ۲۰خرداد ماه، روز ملی فرش با عبدالله احراری، مدرس و محقق فرش ایرانی به گفت وگو نشست.
وی در خصوص اقداماتی که باید انجام داد تا فرش ایرانی محبوبیت بیشتری کسب کند و به جایگاهی که لیاقت آن را دارد برسد، خاطرنشان کرد: یکی از روش ها تبلیغات است و تبلیغات ما در رسانه های پربیننده دنیا تقریبا صفر است. حتی بخش خصوصی نیز که بخش سنتی تر این حوزه است قدرت اقتصادی زیادی برای تبلیغات جهانی ندارد، البته نگاه بلند مدتی نیز در این حوزه ندارد و در این خصوص توجیه نیست.
انتهای پیام