طرح اسکله های تفریحی مازندران پشت مانع استعلام
انتشار: آبان 03، 1401
بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1404

طرح اسکله های تفریحی مازندران پشت مانع استعلام

با تمامی این تفاسیر مشخص شده محیط زیست و منابع طبیعی مهم ترین نهادهایی هستند که در صدور مجوزهای ساخت اسکله تفریحی دخیل خواهند بود.\xa0

وی همچنین به مسئله ای دیگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از مجوزهایی که در حوزه گردشگری داده می شود بعدها با تغییرکاربری از سوی مجری و سرمایه گذار مواجه می شود که به طور کامل ضوابط زیست محیطی را زیر سوال می برد.\xa0

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره استعلامات زیست محیطی ساخت اسکله های تفریحی به ایرنا گفت: آنچه برای ما اولویت دارد ضوابط زیست محیطی است که بیشتر بر مبنی رفتار و طراحی سازه است که عملاً مانعی در ساخت و اجرا ایجاد می کند.\xa0

از آذرماه ۱۴۰۰ که خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارشی در این زمینه با تیتر "دو روی سکه ساخت اسکله های گردشگری مازندران"، منتشر کرد و اظهارات مسوولان امر را طی مصاحبه ای ارائه داد، هنوز هیچ خبر تازه ای از سرنوشت طرح ساخت اسکله ها وجود ندارد.\xa0

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: متاسفانه بسیاری از سرمایه گذاری ها در بخش گردشگری در حوزه استعلامات هدر می روند که بخش قابل توجه آن به دلیل قوانین متناقض دستگاهها است و ارتباطی با شخص مدیران ندارد. قوانینی که یکپارچه نبوده و همین موانع جزیره ای علاوه بر دلسرد کردن سرمایه گذار، به دلیل تاخیرات زمانی طولانی از لحاظ قانونی نیز منجر به انقضای موافقت اصولی و برخی مجوزهای اولیه می شود.\xa0

همه راه ها به استعلامات ختم می شود

به گفته او نظر این نهادها از مهم ترین اولویت های منابع طبیعی برای عقد قراداد است که طبق قانون الزامی میباشد و بلامانع بودن ساخت اسکله را منجر می شود.\xa0

به گزارش ایرنا، طرح اسکله های تفریحی دریایی در سواحل مازندران یکی از پروژه های حوزه گردشگری استان بود که سال ها در میان نهادهای عالی کشور و استان دست به دست و سرگردان است.

همچنین طبق برنامه ریزی مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری مازندران جانمایی اسکله تفریحی در شهرستان های رامسر، تنکابن، جویبار، عباس آباد، چالوس، نوشهر، نور، بابلسر، فریدونکنار، میاندرود، بهشهر و محمودآباد انجام شد.

موسی مقیمی ادامه داد: برای عقد این قرار داد نیز استعلاماتی از دستگاهای دیگر لازم است که در صورت مثبت بودن پاسخ آنها عملاً منابع طبیعی مانعی برای عقد قرار داد ندارد که شامل محیط زیست، دریابانی، سازمان بنادر، آب منطقه ای و شیلات می شود.

با این حال غیر از این مورد استثنا، تا امروز مسوولان متعدد موانع بزرگی برای این طرح عنوان کردند که می توان به استعلامات محیط زیستی، اختلاف با منابع طبیعی، موانع سازمان بنادر و دریانوردی، مالکیت و مواردی از این دست اشاره کرد.

مهران حسنی با بیان اینکه منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی و شیلات مهم ترین دستگاههای مرتبط با پروژه هستند، افزود: با وجود پیگیری جدی استانداری مازندران و معاونت امور عمرانی آن، اما همچنان به دلیل قوانین داخلی نهادها با موانعی جدی روبرو هستیم.\xa0

سرانجام ساخت اسکله های تفریحی برای بهره گیری بهینه بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی مازندران، مهرماه سال ۹۸ در\xa0جلسه تسهیل ایجاد اسکله های تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شده بود، مصوب شد و با جانمایی ۱۳۴ مکان برای سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده بود. این خبر را مسئولان استان مازندران در ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ اعلام کردند.

حال گردشگری مازندران نیز مسوولیت دارد تا با راستی آزمایی سرمایه گذاران ابتدا خود را برای دریافت چنین مجوزهایی در ساخت اسکله های تفریحی آماده کند.\xa0



منبع

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل مابع طبیعی یکی از موانع موجود را مربوط به محیط زیست عنوان کرد و گفت: از مهم ترین ایرادات محیط زیست برخوداری سرمایه گذار از پسکرانه حداقل ۳۰۰ متری پشت حریم ۶۰ متری است که باید ورودی اسکله از این محل باشد. با توجه به اینکه قرار است قراردادهای اسکله بی نام و آماده باشد،عملا برخورداری از زمین ممکن نیست مگر اینکه ابتدا سرمایه گذار مشخص و قرار داد به نام صادر شود.\xa0

تنها حدود پنج ماه از اعلام تصویب\xa0ساخت اسکله های تفریحی، در بهمن ماه سال ۹۸ بار دیگر مسوولان استانی از صدور\xa0نخستین مجوز موافقت اصولی اسکله تفریحی مازندران خبر دادند. اما هفت ماه طول کشید تا صدور مجوز به کلنگی در گوشه ای از ساحل مازندران تبدیل شود. پنجم شهریور ماه ۹۹\xa0همزمان با هفته دولت کلنگ ساخت نخستین اسکله تفریحات دریایی استان مازندران در ساحل شهرستان رامسر زده شد.\xa0این اسکله ساخته شد اما طبق آخرین گزارش با پسروی آب دریا به طور کامل در خشکی قرار گرفت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر طرح ساخت اسکله های تفریحی با وجود دریافت مصوبه از هیات وزیران، پس از چندین سال بار دیگر پشت مانع استعلام منابع طبیعی قرار گرفته است.\xa0

حسنی بار دیگر موضوع ساخت اسکله های تفریحی را مورد پیگیری خطاب کرد و گفت: فضای تازه ای ایجاد شده و پیگیری ها نیز از ابتدا آغاز گردید که امیدواریم با همراهی نهادهای مرتبط به نتیجه مطلوب برسیم.

طی سالهای اخیر سرنخ تمامی موانع پروژه های اقتصادی استان به سد استعلامات ختم می شود و در مورد اسکله های گردشگری نیز موضوع مستثنی نشده است. استعلاماتی که حتی برخی از مهم ترین پروژه های اقتصادی استان مازندران را به ورطه نابودی و فرار سرمایه گذار کشاندند.\xa0

با این حال ساخت\xa0اسکله تفریحی در دریای مازندران تا به امروز در حد تصویب، اعلام و کنلگ باقی مانده و هنوز نیز سرنوشتی مشخص برای آن تعیین نشده است.\xa0قصه پر غصه ای که در صورت عملی شدن شاید یکی از بزرگترین تحولات در دهه اخیر برای صنعت توریسم این خطه از شمال کشور باشد که لازم است بار دیگر بازنگری در شرایط آن شود.

عطاالله کاویان ادامه داد: بجز محل قرار گیری که نباید در کنار رودخانه ها یا محل تخم ریزی ماهیان و آبزیان باشد، باقی ضوابط زیست محیطی همچون نحوه تخلیه پساب و فاضلاب و چگونگی سازه مانعی برای ساخت نیست و در صورت رعایت این موارد در طراحی و اجرا که مربوط به مجری می شود، منعی وجود ندارد.\xa0

برای روشن شدن ابعاد دیگر موضوع استعلامات به سراغ معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران- ساری رفتیم که وی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه قرار است اسکله های تفریحی در بستر دریا احداث شود، عقد قرار داد باید مابین میراث فرهنگی و منابع طبیعی باشد.\xa0

حال آنکه چرا چنین اتفاقی در حوزه اجرا رخ می دهد مسئله ای تازه ای است که از حوصله گزارش حاضر خارج بوده اما می تواند به تنهایی چالشی بزرگ برای حوزه گردشگری و بخش های اقتصادی دیگر باشد.

همین اظهارات نشان میدهد که چه میزان استعلامات توانسته در پروژه های اقتصادی تاخیر ایجاد کند و البته همانطور که گفته شد محدود به گردشگری هم نمی شود زیرا در حوزه های کشاورزی، صنعتی و برخی دیگر از پروژه های سرمایه گذاری ردپای مشابهی دیده می شود.\xa0

مقیمی اظهارکرد: با این حال در حال رایزنی برای انعقاد قرارداد اسکله تفریحی در حدود ۲۰ منطقه هستیم که هنوز در انتظار استعلامات و آمادگی و معرفی سرمایه گذار قرار داریم.


منابع طبیعی و انتظار استعلامات دیگر نهادها

وی همچنین درباره مجوزهای ۱۳۴ نقطه برای احداث اسکله گفت: این طرح کاملاً مسکوت شده زیرا از نظر بسیاری از نهادها و دستگاه ها توجیه منطقی و زیست محیطی نداشت که در بیش از یکصد نقطه استان اسکله ساخته شود.

البته او از پیشنهاد برای استعلام و آماده سازی ۲۰ اسکله خبر داد و گفت: برای این تعداد نیز بطور جدی پیگیر هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.\xa0

این طرح بر روی کاغذ و در پشت تریبون و بدون نگاه دقیق کارشناسی در سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت و به همه نهادهای استانی برای پیگیری این مسئله تکلیف شد اما تکلیفی که ضمانت اجرای آن همان وعده های پشت تریبونی بود.

جالب آنکه مسوولان در همان زمان\xa0 از اعلام آمادگی\xa0۱۲۲ سرمایه گذار برای اسکله سازی در مازندران خبر دادند. علاوه بر این اعلام شد که دولت اعتباری افزون بر ۴۰میلیارد تومان جهت ساماندهی و استفاده گردشگری تعیین کرد که هنوز آماری دقیق از این میزان اعتبار و هزینه کرد آن مشخص نیست.

محیط زیست مشکلی ندارد