طراحی مدل مفهومی برای ایجاد انگیزه در خوابیدن گردشگران در چادر برای توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان گیلان)
انتشار: دی 04، 1403
بروزرسانی: 30 فروردین 1404

طراحی مدل مفهومی برای ایجاد انگیزه در خوابیدن گردشگران در چادر برای توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان گیلان)


نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، پردیس مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت، پردیس مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

10.22034/jtd.2024.474571.2957

خلاصه

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی انگیزه خوابیدن در چادر گردشگران برای توسعه گردشگری استان گیلان انجام شده است، بنابراین از نظر هدف کاربردی است. از منظر فلسفی، پژوهشی تفسیری است که با رویکرد استقرایی، تطبیقی \u200b\u200bانجام شده و برای دستیابی به هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش اسنادی (میزی) و میدانی (مصاحبه) و روش جمع آوری داده ها از نظر افق زمانی به صورت پیمایشی مقطعی در بازه زمانی زمستان 1402 هجری قمری تا بهار 1403 ه. . جمعیت شرکت کنندگان، بخش کیفی افراد با تجربه زندگی، یعنی گردشگرانی بود که در چادر می خوابیدند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد و در نهایت با 21 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری برای بخش کمی، گردشگران چادری بودند. حجم نمونه با استفاده از روش تحلیل توان 148 نفر برآورد شد و به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی و نرم افزار MaxQDA انجام شد. در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی و برنامه Smart PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزه های اقتصادی، عشق به طبیعت، حس ماجراجویی، عوامل فردی و ویژگی های فردی گردشگر از مهم ترین انگیزه های گردشگران کمپینگ هستند.

کلمات کلیدی

عنوان مقاله (انگلیسی)

طراحی مدل مفهومی برای ایجاد انگیزه در خوابیدن گردشگران در چادر برای توسعه گردشگری (مطالعه موردی: استان گیلان)

نویسندگان (انگلیسی)

  • ، الهام فرزانفر 1
  • نرگس دلفروز 2
  • علی گلی پور سلیمانی 3

1Ph.D. دانشجوی MBA، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

2دانشیار، گروه مدیریت، پردیس مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

3استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

خلاصه (انگلیسی)

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی انگیزه خوابیدن در چادر گردشگران برای توسعه گردشگری استان گیلان انجام شده است، بنابراین از نظر هدف کاربردی است. از منظر فلسفی، پژوهشی تفسیری است که با رویکرد استقرایی، تطبیقی \u200b\u200bانجام شده و برای دستیابی به هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش های اسنادی (دفاتری) و میدانی (مصاحبه) و روش جمع آوری داده ها از نظر افق زمانی به صورت پیمایشی مقطعی در بازه زمانی زمستان 1392 تا بهار اجرا شد. 2024. یعنی توریست ها در چادر می خوابند. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد و در نهایت با 21 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری برای بخش کمی، گردشگران چادری بودند. حجم نمونه با استفاده از روش تحلیل توان 148 نفر برآورد شد و به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی و نرم افزار MaxQDA انجام شد. در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی و برنامه Smart PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که انگیزه های اقتصادی، عشق به طبیعت، حس ماجراجویی، عوامل فردی و ویژگی های فردی گردشگر از مهم ترین انگیزه های گردشگران کمپینگ هستند.

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • توسعه گردشگری، کمپینگ، نرم افزار MaxQDA، استان گیلان و گردشگران
  • انگیزه دادن


منبع