از جمله مهمترین مولفههای بخش پیشنهادات گردشگری، راهنمایان تور بهعنوان واسطه بین مقصد و تجربه گردشگر عمل میکنند، بنابراین ترویج و توانمندسازی این افراد از اهمیت ویژهای برخوردار است تا بتوانند پل محکمی بین مقصد و گردشگران باشند و خاطرهای فراموشنشدنی را خلق کنند. تجربیات توسعه خلاقیت در بین راهنمایان تور یک امر مهم در ایجاد تجربیات موفق است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی، مدلی از خلاقیت را برای راهنمایان گردشگری ایرانی ارائه کرد. پس از بررسی متون، محقق مصاحبه نیمه ساختاریافته ای با کارشناسان پژوهشی شامل راهنمایان تور به طور هدفمند انتخاب کرد و مولفه ها و شاخص های خلاقیت راهنمایان تور را با استفاده از کدگذاری باز در نرم افزار MaxQD استخراج کرد. نتایج شامل مؤلفههای انگیزش (مهارتهای انعطافپذیری، مسئولیتپذیری، سازماندهی، توانایی عدم مقاومت در برابر ایدههای جدید) و هوش هیجانی (توانایی برقراری ارتباط مؤثر، توانایی تشخیص نوع ذهنی مسافر و هوش شخصی) است. توانایی مدیریت بحران (توانایی پیشبینی و پیشگیری)، ویژگیهای فردی (توانایی برقراری ارتباط دوستانه با رعایت حریم خصوصی، پذیرایی بالا، سطح پویایی)، هوش فرهنگی (توانایی نگاه به جزئیات، هوش انگیزشی) و هوش رفتاری ) و مهارت های شناختی (توانایی قابل آموزش، توانایی استفاده از فناوری بازی، مهارت های مدیریت زمان و غیره) و تفکر خلاق (توانایی استفاده از فناوری و مهارت های حل مسئله).