انتشار: مهر 10، 1401
بروزرسانی:
28 تیر 1404
ضرغامی: جای شبکه خوراک در رسانه ملی خالی است/ تدوین تقویم رویدادهای خوراک محور\xa0
وزیر میراث فرهنگی گفت: تا برندسازی نشود و بسته بندی مناسب وجود نداشته باشد خوراک و سوغات نمی توان به خوبی مطرح کرد، در گرده حیران و جاده هراز و قم و بناب خوراکی هابی که منسوب به این مناطق است را اگر کسی نخورد سفرش کامل نیست.\xa0
در بخش مقاله ها از سمانه گل پیکری فرد (امیرحسین حکمت نیا و مونا قربانی مشترک)،\xa0رقیه شجاع محدثه رضا زاده سیاه کورابی، سامان شافعی تقدیر شد، همچنین فضه اکبریان،\xa0آرش هوشی و\xa0\xa0غلام حیدر ابراهیم بای سلامی جایزه مقاله برگزیده را دریافت کردند.\xa0
ضرغامی افزود: برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها سیاست های وزارتخانه این است که تمام این ها را بخش خصوصی تفویض اختیار کند از این رو هر مجموعه ای که قابلیت اجرای این کارها را دارد می تواند مشارکت کند. من از همه دعوت می کنم هر فرد یا مجموعه ای ایده و برنامه دارد می تواند در این حوزه ورود پیدا کند ما هیچ کاری جز حمایت و تسهیل مشارکت مردم نداریم.
به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، سید عزت الله ضرغامی روز یکشنبه -دهم مهرماه ١۴٠١- در ششمین روز هفته گردشگری در دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو در مرکز \xa0همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار داشت: یکی از حوزه های مهم ما گردشگری دانش آموزشی است که برای آن برنامه داریم.\xa0
گردشگری در همین سایه امنیت رونق می گیرد\xa0\xa0
رونمایی از کتاب مگا گشت و پوستر سومین رویداد گردشگری خوراک در سده نو
در بخش دیگری از این مراسم با حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیر آموزش و پرورش،\xa0رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، از فعالان حوزه های مختلف گردشگری خوراک تقدیر شد.\xa0
\xa0معاون گردشگری با بیان اینکه پیش نویس سند گردشگری سلامت آماده شده است گفت: خوشبختانه در حوزه های مختلف برنامه های خوبی داریم و سند توسعه گردشگری در موضوعات مختلف در حال تدوین است. همچنین از پیشنهادهای شما در تدوین برنامه هفتم توسعه به طور حتم استفاده می کنیم.
لاریجانی با بیان هدف گردشگری خوراک نیز گفت: هدف گردشگری خوراک آشنایی با فرهنگ\xa0کشورهای مختلف است و به مسافر فرصت\xa0می دهد تا منطقه محلی را کشف کرده و درباره غذا مواردی را بیاموزد. گردشگری خوراک در ایران به خاطر تعدد خوراک در کشور از لحاظ تنوع، پتانسیل بالایی برای جهانی شدن دارد و در تمام\xa0پلتفرم ها قابل استفاده است و قابلیت صادرات هم دارد.
تقدیر از فعالان حوزه گردشگری خوراک
\xa0وی افزود: کسب مزیت رقابتی و پایدار کردن مقاصد گردشگری، طولانی شدن اقامت گردشگران، استفاده از فرصت های معرفی جوامع محلی همگی در گرو توسعه گردشگری موضوعی است.
با تحدید همیشگی فضای مجازی مخالفم
پیش نویس سند گردشگری سلامت آماده شده است
هزینه سفرهای طولانی در جهان ۴ برابر شده است
در ادامه «اریک ولف» مدیرعامل انجمن جهانی سفر و خوراک در پیامی برای این همایش گفت: در آینده با تغییراتی در حوزه توسعه گردشگری داخلی و کاهش سفرهای داخلی رو به رو خواهیم بود.
خوراک ارزان و با کیفیت را برای گردشگران فراهم می کنیم
ضرغامی گفت: سیاست ما این است که جشنواره ها و نمایشگاه ها و مجموعه برنامه ها به بخش خصوصی تفویض شود. همه می تواند رویدادهای مختلف برگزار کنند از همه دعوت می کنیم هر ایده و نوآوری را اجرایی کنند ما هم کمک می کنیم موانع برداشته شود.\xa0
مدیرعامل سازمان متخصصان و مدیران ایران خاطرنشان کرد: این سازمان با ۲۸ هزار عضو آماده هرگونه همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در همین راستا پیشنهاد دارم خانه گردشگری با هدف توسعه و رونق هرچه بیشتر گردشگری تشکیل شود.
وی تصریح کرد: غذا و خوراک میراث ناملموس کشور ما است ، ابنیه و اماکن تاریخی آثار و میراث ملموس ما ارزشمند و قابل احترام هستند اما حوزه میراث ناملموس و آیین های مردم ما باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی گفت: من از طرفداران سر سخت فضای مجازی هستم، معتقدم فضای مجازی آمده ملت و انقلاب اسلامی را نجات دهد، ظرفیت های فضای مجازی در خدمت ارزش های ملی و اسلامی ماست، تحت هیچ شرایطی نگرانی هایی که وجود دارد نباید باعث شود یک تصمیم جدی و همیشگی برای محدودیت در این حوزه بگیریم.
وی تصریح کرد: اکنون هزینه سفرهای طولانی چهار برابر شده است و مردم تمایل دارند به جای سفرهای طولانی و گران به سفرهای کوتاه و ارزان بروند. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳ با توجه به میل مردم به سفر، مدل سفرها تغییر کند. مردم به سفرهای مسئولانه بیشتر اهمیت می دهند. اینکه کدام رستوران کمتر پلاستیک مصرف می کند یا کدام مرکز اقامتی به مشتری اهمیت می دهد برای گردشگران مهم خواهد بود.
وی تصریح کرد: خوراک و طعام آن قدر مهم است که در آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته است صدها آیات بهشت را با خوراک توصیف می کند باید وجوه خوراک تبیین شود.
وی تاکید کرد: نباید اجازه بدهیم برخی مشکلات اجتماعی به تهدیدات امنیتی و سیاسی شود و از اوج به نقاط پایین تر گذشته برگردیم همه باید کمک کنیم با ایران هراسی مقابله است، گردشگری در همین سایه امنیت رونق می گیرد.\xa0\xa0
ضرغامی خاطرنشان کرد: جای شبکه غذا و خوراک و آشپزی در رسانه ملی خالی است و این شبکه مورد توجه مخاطبان و نیاز مردم است، آماده ایم با صدا و سیما در این زمینه همکاری کنیم.
\xa0وی ادامه داد: گردشگری غذا در دنیا بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد دلار گردش مالی را رقم می زند و این موضوع می تواند برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری\xa0بسته انگیزشی باشد. گردشگری آشپزی شامل تجربیات آشپزی، تورهای غذا،\xa0کنفرانس ها،\xa0رویدادها و چشیدن غذاهای قومی است.\xa0
\xa0وی خاطرنشان کرد: هفته گردشگری امسال را در حالی آغاز کردیم که سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که در بند ۱۷ آن به توسعه گردشگری تاکید شده است، از این رو برای تدوین برنامه هفتم توسعه نیازمند همکاری متخصصان و استفاده از نظرات آن ها هستیم.
در این رویداد از فعالان، پژوهشگران و متخصصان و مدرسان و مقالات برتر علمی در حوزه گردشگری خوراک و با اهدای لوح تجلیل شد.\xa0
سازمان متخصصان و مدیران ایران امروز معاونت گردشگری ایجاد کرده و شعار ما توانمندسازی متخصصان و مدیران و کارشناسان است.
در\xa0حوزه گردشگری خوراک از سیروس سوسنی مدرس گردشگری خوراک و پایه گذار کترینگ های هوایی، محمد صارمی پژوهشگر گردشگری خوراک و مدرس استانداردسازی غذاهای ایرانی، امیر شهبازی پژوهشگر گردشگری خوراک و مدرس نان و شیرینی، حافظ صفایی پژوهشگر و مدرس نوشیدنی های گرم و سرد، غلامعلی کاظمی قشقایی فعال فرهنگی و پژوهشگر خوراک اقوام ایرانی، سروش پرهامی پژوهشگر و مدرس گردشگری خوراک، علیرضا دلدار متخصص راه اندازی رستوران های خوراک ایرانی در کشورهای خارجی،\xa0روح اله فراهانی فرحت سرآشپز رستوران هتل آزادی و خوراک ملل،\xa0علی مرادپور سرآشپز هتل پارسیان اوین،\xa0حسن عیاق سرآشپز رستوران فرانسوی بیستانگو هتل رامتین استاد آشپزی،\xa0جعفر کریم زاده مدیرعامل دبیرخانه ملی کباب ساتوری بناب اذربایجان،\xa0هلیا فراهانی نفر اول مسابقات خوراک پزان کوچک و سرآشپز کودک\xa0ماموریان سرآشپز کشور ارمنستان، تقدیر شد.\xa0
۸۸ درصد گردشگران غذاهای سنتی را از جاذبه های گردشگری می دانند
وزیر میراث فرهنگی گفت: یکی از سیاست های ما مقابله با ایران هراسی است، مخالفان ملت ما خیلی دوست دارند ایران ما را به گونه ای نشان دهند که ایران جای امنی برای گردشگران نیست، کارهای زیادی انجام شده است، اما برخی اوقات روند مانند بازی مار و پله استف گاهی به جایی می رسیم که یک نیش مار ما را به نقاط پایین می اندازد.
وزیر میراث فرهنگی گفت: ریل گذاری یک ساله گذشته آرام آرام در حال نتیجه دادن است که به امید خدا در آینده نزدیک نتایج و دستاوردهای آن مشخص می شود.
از طرفداران سرسخت فضای مجازی هستم
\xa0دبیر کمیته علمی همایش در این مراسم گفت: اهمیت گردشگری در سبد هزینه کرد خانواده ها بسیار پر اهمیت است و چند صنعت را درگیر کرده است. گردشگری خوراک می تواند در جذب توریست نقش بسزایی داشته باشد\xa0و برای بازدیدکنندگانی که با فرهنگ\xa0متفاوتی پا به کشور ایران می گذارند جذابیت دارد.\xa0
وی اضافه کرد: نگاه گردشگری و برندسازی نکته مهمی است که در گردشگری خوراک باید به آن توجه شود. این موضوع بسیار مهم است نکات ظریفی هم دارد حتی بسته بندی هم مهم است اگر در این باره کار علمی و هنرمندانه انجام شود خوراک و غذای هر منطقه می تواند به برند گردشگری آن منطقه و استان تبدیل شود. اکنون به صورت سنتی غذا و خوراک بعضی از استان ها برند آنها هستند اما باید بیشتر کار کنیم چرا که ظرفیت های زیادی برای گسترش این حوزه داریم.
ضرغامی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران درباره قطع اینترنت و تاثیر منفی بر کسب وکارهای گردشگری گفت: در مسائل امنیتی وقتی مشکل می آید برای حفظ امنیت مردم از کسی اجازه نمی گیرند، البته در جلساتی که همواره با مسئولان دارم ضرورت حضور بی قید و شرط و گسترده و با کیفیت اینترنت و فضای مجازی یادآوری کردم.
در پایان این برنامه که وزیر آموزش و پرورش نیز حضور پیدا کرد از افراد فعال در حوزه گردشگری خوراک برترین مقالات و برترین سرآشپزها تقدیر شد. همچنین نشان نوروز به وزرای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی اهدا شد.
وی به اهمیت بسته بندی در تولید خوراک و غذا و نوشیدنی اشاره کرد و افزود: برای این که در گردشگری خوراک رونق بیشتری کسب کنیم حتما باید به بسته بندی آن توجه داشته باشیم. بسته بندی نامناسب نباید برای خوراک در نظر گرفته شود این ضعف را در صنایع دستی نیز داریم. از این رو برای توسعه و رونق گردشگری خوراک باید به بسته بندی آن توجه ویژه داشته باشیم.
وی گفت: در دوران مدیریت در صدا و سیما شبکه های موضوعی را پیگیری می کردم البته مخالفان جدی داشت بعد از پافشاری در دوره دوم مدیریت این شبکه ها را اجرایی کردم.\xa0
\xa0وی \xa0در ادامه با اشاره به ظرفیت های مختلف ایران در حوزه های گوناگون گردشگری به ضرورت تهیه برند گردشگری تاکید و افزود: در دنیا اکنون آلمان را به عنوان برند این کشور می شناسند و اگر قرار است ما نیز در دنیا در حوزه گردشگری شناخته شویم باید یک برند قوی و جذاب داشته باشیم تا به خوبی بتواند به معرفی ظرفیت ها و داشته های گردشگری ایران بپردازد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: موضوع گردشگری خوراک ترکیبی از هنر، عشق، دانش، مهارت و فرهنگ است. همه این فضیلت ها در این مجموعه وجود دارد و متخصصانی که در این حوزه فعالیت دارید ترکیبی از همه این ارزش ها هستید.
زهرا لاریجانی کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیر اجرایی و دبیر همایش گفت: بیش از ۸۸ درصد از گردشگران در جهان خوردن غذاهای سنتی کشورها را از مهمترین جاذبه های گردشگری می دانند.
علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم در این رویداد گفت: هر کدام از برنامه های هفته گردشگری بر مبانی گردشگری موضوعی برنامه ریزی شد تا جهت گیری ها و رویکردهای وزارتخانه بیان شود\xa0
در این همایش علاوه بر تجلیل از فعالان حوزه غذا و نوشیدنی و گردشگری خوراک تجلیل به عمل آمد، تفاهم نامه همکاری بین سازمان متخصصین و مدیران ایران و فدراسیون گردشگری ارمنستان به امضا رسید.
وی با بیان این که من مخالف تحدید (محدودیت) همیشگی فضای مجازی هستم، گفت: روند کشور برای توجه به فضای مجازی مثبت است، توجه لازم می شود، اما اگر به صورت مقطعی مشکلات امنیتی ایجاد شود اقتضای حفط امنیت مردم مانند همه جای دنیا مدیریت امنیتی انجام می شود تا عوامل ضد امنیتی از موقعیت های فضای مجازی برای تخریب و ضربه زدن به مردم استفاده کنند.
ضرغامی تاکید کرد: در میز های تخصصی برندسازی و بسته بندی برنامه ریزی و نمایشگاه های تخصصی در کشور برگزار شود. در طول سال باید تقویم رویداد خوراک در شهر و روستاها به صورت فصلی داشته باشیم تا به مردم جهان معرفی شود.\xa0
در ادامه\xa0رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان تندیسی را به نیابت از خانواده گردشگری ایران به مهندس سید عزت الله ضرغامی تقدیم کرد و مهندس ضرغامی نیز تندیسی به رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان هدیه داد.\xa0
ضرغامی خاطر نشان کرد: یکی از حوزه های که لطمه خورد حوزه گردشگری است و بسیاری از کسب و کار و مسائل اقتصادی\xa0 مردم در این مقطع به دلیل محدودیت اینترنت آسیب دیده است، اما از این مقطع عبور کنیم این خسارت ها جبران می شود.
\xa0شالبافیان در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: تلاش ما همواره بر این بوده تا ذی نفعان هر حوزه را به مشارکت بگیریم و بتوانیم از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.
نشان نوروز محمدرضا پاکروان و نماینده جایزه نوروز به مهندس سید عزت الله ضرغامی\xa0اهدا شد و تابلوی نگارگری هنر بانوی ایرانی به وزیر آموزش و پرورش اهدا شد.
\xa0وی \xa0افزود: بیش از ۸۸ درصد از گردشگران در جهان خوردن غذاهای سنتی کشورها را از مهمترین جاذبه های گردشگری می دانند، همچنین رونق گردشگری خوراک موجب رونق کسب و کار در اقامتگاه ها، حمل و نقل و به طور کلی زمینه ساز کارآفرینی و اشتغال در کشور شده و می تواند به عنوان میراث ناملموسی به ما کمک کند.\xa0 امروزه می توان گردشگری\xa0خوراک را قلب تپنده، جذاب و حذف ناپذیر از گردشگری دانست.
وی گفت: هر کدام از برنامه هایی را که در هفته گردشگری داشتیم فرصت مغتنمی برای معرفی فرصت ها و ظرفیت هایی این حوزه بود.
ایمان مصدری مدیر عامل سازمان متخصصان و مدیران ایران گفت: امروز رونمایی از کتاب متاگشت را داریم این اولین کتاب در حوزه متاورس و گردشگری است. در حال حاضر گردشگری داخلی برای بسیاری از مردم سخت شده است بنابراین حضور ما در فضای متاورس بسیار اهمیت دارد.
\xa0شالبافیان تصریح کرد: در این راستا جنبه های کمتر شناخته شده را فعال کردیم، تشکیل میزهای تخصصی و موضوعی گردشگری در همین راستا انجام شده و این میزها برای این است که به توسعه گردشگری موضوعی توجه جدی شود از این رو به دنبال این هستیم که این میزها را به صورت \xa0پویا داشته باشیم.
\xa0وی ادامه داد: در گردشگری ارزان قیمت یکی از موضوعاتی که مورد توجه ما قرار دارد، توجه به خوراک است. ما اعتقاد داریم گردشگری حق همه است. بخشی از هزینه های سفر به خوراک سفر برمی گردد از این رو درحال برنامه ریزی هستیم تا خوراک ارزان قیمت با حفظ کیفیت برای عموم گردشگران فراهم شود تا شاهد رونق گردشگری ارزان قیمت باشیم.
مصدری ادامه داد: نقش سازمان های مردمی در بسیاری از کشورها پررنگ است اما به نظر می رسد این موضوع بیشتر در کشور ما شعاری است و امید داریم در دولت آیت الله دکتر رئیسی شاهد نقش آفرینی بیشتر سازمان های مردمی باشیم.
همچنین در پایان دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو با حضور مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ایمان مصدری مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران، کتاب مگا گشت و پوستر سومین رویداد سراسری\xa0ایران و گردشگری خوراک در سده نو رونمایی شد.