سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
انتشار: تیر 21، 1401
بروزرسانی: 24 تیر 1404

سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس

نخستین عکس های شناخته شده از حج در سال ۱۸۶۱ توسط «محمد صادق» یک مهندس مصری ثبت شده است. «عبد الغفار»، یکی از شهروندان مکه در فاصله ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۹ میلادی بیش از ۲۵۰ عکس به ثبت رساند. این عکس ها برای نخستین بار در آلمان منتشر شدند و در آن ها شهری به تصویر کشیده شده بود که با گذشت صدها سال، تغییرات کمی در آن ایجاد شده بود.

انتهای پیام



منبع

مناره های بیشتر به مجموعه اضافه شد و تعداد آن ها به یازده عدد رسید. تهویه هوا و سیستم گرمایش کف پوش برای فصول سرد نیز در فاصله ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۵ میلادی به این مکان اضافه شد.

شرایط سفر به مکه و شرکت در مراسم حج در طول تاریخ با تغییرات زیادی همراه بوده است، در این بین عکس هایی که در مقاطع مختلف تاریخ ثبت شده اند روند تحول مسجدالحرام را به وضوح نشان می دهد.

عکس های دهه ۶۰ میلادی نیز مکه و مسجدالحرام را مملو از زائران به تصویر کشیده است. در دهه ۸۰ میلادی، سالانه نزدیک به یک میلیون نفر به مکه سفر می کردند.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، پروژه «ابراج البیت» به پایان رسید و در نتیجه آن، هفت هتل بر فراز مسجدالحرام ساخته شد. در آن سال ۳.۵ میلیون زائر در حج شرکت کردند و\xa0 پس از آن، مقام های عربستان شمار زئران را محدود کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از نشنال، در قرن بیست ویکم میانگین سالانه حدود دو میلیون زائر از سراسر جهان به مکه سفر کردند، جمعیتی که ویروس کرونا آن را در سال ۲۰۲۲ به کمتر از نصف رساند.

حتی در اوایل قرن بیستم نیز این شهر شاهد تغییرات اندکی بود، اما با ظهور سفر هوایی و جت های مسافرتی، حج نیز دچار تحول شد. سفر چند هفته ای به یک سفر چند ساعته و آسوده تبدیل شد.

ستون های جمرات، محلی که زائران به آن سنگ پرتاب می کنند نیز با یک دیوار جایگزین شده تا ازدحام جمعیت کنترل شود. پل نزدیکِ این مکان نیز تعریض شده است.

مقام های عربستان همواره باید بین ۱.۸ میلیارد مسلمان متقاضیِ شرکت در حج و ظرفیت مناسب برای حج ایمن، تعادل برقرار کنند. البته از سال ۲۰۲۰ تاکنون برگزاری حج ایمن به دلیل همه گیری کرونا چالش برانگیزتر نیز شده است.

دولت عربستان سعودی، در طول ۶۰ سال اخیر به طور قابل توجهی مسجدالحرام را توسعه داده است، این توسعه از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. ظرفیت مسجدالحرام از \xa0۷۰۰ هزار نفر به ۲.۵ میلیون نفر افزایش داده شد و در اطراف کعبه گذرگاه های مرتفع ایجاد شد.

در ادامه سیر تحول مسجدالحرام به تصویر کشیده شده است:

سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۱۸۸۹ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۱۹۱۰ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۱۹۱۶ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۱۹۶۷ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۱۹۷۹ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۱۹۸۸ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۰۰ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۰۴ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۰۵ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۰۸ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۱۰ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۱۶ میلادی
سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
سال ۲۰۲۰ میلادی
حتی در «مکه» هم خطراتی وجود داشت، بر اساس برآوردهای صورت گرفته، همه گیری وبا در سال ۱۸۶۵ جان حدود ۱۵,۰۰۰ نفر از ۹۰,۰۰۰ زائر را گرفت.

سیر تحول «مسجدالحرام» به روایت عکس
تصویری از راه آهن حجاز که در فاصله ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ میلادی ثبت شده است

صدها سال پیش، سفر به مکه تجربه ای به مراتب متفاوت تر بود؛ برای چندین قرن متمادی مسیر سفر به مکه دشوار و خطرناک بود. زائران به کاروان های عظیمی می پیوستند که از قاهره و دمشق برای یک سفر چند هفته ای و یا حتی چند ماهه راهی مکه می شدند. سفر در گروه های پرتعداد، خطر کشته شدن یا غارت شدن توسط سارقان و راهزنانی که برای زائران کمین می کردند را کاهش می داد، اما نگرانی مرگ بر اثر بیماری، \xa0 تشنگی و یا گرسنگی همچنان پابرجا بود. در آن زمان، شرکت در حج، ضمانتی برای بازگشت به خانه نداشت.

پیشرفت های دیگری نیز حاصل شده است، چادر زائران در منطقه عرفات و منا اکنون به سیستم تهویه هوا مجهز هستند.

در اواخر قرن نوزدهم میلادی، کشتی های بخار و راه آهن مسیر سفر به مکه را تغییر دادند. راه آهن «حجاز» توسط عثمانی ها برای اتصال استانبول به مدینه ساخته شد.