عکس های دهه ۶۰ میلادی نیز مکه و مسجدالحرام را مملو از زائران به تصویر کشیده است. در دهه ۸۰ میلادی، سالانه نزدیک به یک میلیون نفر به مکه سفر می کردند.
در سال ۲۰۱۲ میلادی، پروژه «ابراج البیت» به پایان رسید و در نتیجه آن، هفت هتل بر فراز مسجدالحرام ساخته شد. در آن سال ۳.۵ میلیون زائر در حج شرکت کردند و\xa0 پس از آن، مقام های عربستان شمار زئران را محدود کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از نشنال، در قرن بیست ویکم میانگین سالانه حدود دو میلیون زائر از سراسر جهان به مکه سفر کردند، جمعیتی که ویروس کرونا آن را در سال ۲۰۲۲ به کمتر از نصف رساند.
حتی در اوایل قرن بیستم نیز این شهر شاهد تغییرات اندکی بود، اما با ظهور سفر هوایی و جت های مسافرتی، حج نیز دچار تحول شد. سفر چند هفته ای به یک سفر چند ساعته و آسوده تبدیل شد.
ستون های جمرات، محلی که زائران به آن سنگ پرتاب می کنند نیز با یک دیوار جایگزین شده تا ازدحام جمعیت کنترل شود. پل نزدیکِ این مکان نیز تعریض شده است.
مقام های عربستان همواره باید بین ۱.۸ میلیارد مسلمان متقاضیِ شرکت در حج و ظرفیت مناسب برای حج ایمن، تعادل برقرار کنند. البته از سال ۲۰۲۰ تاکنون برگزاری حج ایمن به دلیل همه گیری کرونا چالش برانگیزتر نیز شده است.
دولت عربستان سعودی، در طول ۶۰ سال اخیر به طور قابل توجهی مسجدالحرام را توسعه داده است، این توسعه از سال ۲۰۰۸ آغاز شد. ظرفیت مسجدالحرام از \xa0۷۰۰ هزار نفر به ۲.۵ میلیون نفر افزایش داده شد و در اطراف کعبه گذرگاه های مرتفع ایجاد شد.
در ادامه سیر تحول مسجدالحرام به تصویر کشیده شده است:













حتی در «مکه» هم خطراتی وجود داشت، بر اساس برآوردهای صورت گرفته، همه گیری وبا در سال ۱۸۶۵ جان حدود ۱۵,۰۰۰ نفر از ۹۰,۰۰۰ زائر را گرفت.

صدها سال پیش، سفر به مکه تجربه ای به مراتب متفاوت تر بود؛ برای چندین قرن متمادی مسیر سفر به مکه دشوار و خطرناک بود. زائران به کاروان های عظیمی می پیوستند که از قاهره و دمشق برای یک سفر چند هفته ای و یا حتی چند ماهه راهی مکه می شدند. سفر در گروه های پرتعداد، خطر کشته شدن یا غارت شدن توسط سارقان و راهزنانی که برای زائران کمین می کردند را کاهش می داد، اما نگرانی مرگ بر اثر بیماری، \xa0 تشنگی و یا گرسنگی همچنان پابرجا بود. در آن زمان، شرکت در حج، ضمانتی برای بازگشت به خانه نداشت.
پیشرفت های دیگری نیز حاصل شده است، چادر زائران در منطقه عرفات و منا اکنون به سیستم تهویه هوا مجهز هستند.
در اواخر قرن نوزدهم میلادی، کشتی های بخار و راه آهن مسیر سفر به مکه را تغییر دادند. راه آهن «حجاز» توسط عثمانی ها برای اتصال استانبول به مدینه ساخته شد.