ردپای قلم در خانه صفوی
انتشار: آذر 07، 1401
بروزرسانی: 30 فروردین 1404

ردپای قلم در خانه صفوی

این خوشنویس با بیان اینکه از زمان ورود رنگ در کنار خط نگاه مردم به خط و خوشنویسی تغییر کرد، گفت: ترکیب رنگ\xa0و خط، خوشنویسی را از حالت خشک درآورد، به آن جذابیت بخشید و درعین حال حرفه مستقلی با فعالیت های جذاب ایجاد کرد که استقبال زیادی هم از آن شده است.

این هنرمند با اشاره به ۲۵ سال سابقه خود در آموزش خوشنویسی، گفت: هرچه پیش می \u200eرویم علاقه مندان و هنرجویان خوشنویسی کمتر می شوند و علت آن به هم به گسترش هنرهای کامپیوتری، محدود شدن کاربرد خوشنویسی و خاص \u200eپسند بودن\xa0این هنر نسبت به سایر هنرها بازمی گردد.

او بیان کرد: معمولاً شعر و غزل عاشقانه را هم با همین خطوط منحنی دار مثل نستعلیق یا نستعلیق شکسته تحریر می \u200f\u200eکنند و آیات، روایات و احادیث با خطوط شکسته و زاویه داری مثل نسخ تحریر می شوند.

ردپای قلم در خانه صفوی

او افزود: پیش ازاین، از هنر خوشنویسی برای تحریر مطالب و متون مهم، دیوارنویسی ها و پارچه \u200eنویسی ها استفاده می شد، اما در حال حاضر جای هنر خوشنویسی در تحریر متون را نرم افزارهایی مثل ایران نستعلیق و جای دیوارنویسی و پارچه نویسی را بنرها و پوسترها گرفته اند و خوشنویسی به هنری با کاربرد محدود است که به مسابقات هنری، تابلوهای تزیینی و سفارش های خاص بدل شده است.

مهدی شفیعی در گفت\u200eوگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد ۳۳ اثر در قالب خط نستعلیق، ثلث و شکسته در این نمایشگاه ارائه شده که برخی به صورت سنتی، برخی در قالب نقاشی خط و برخی به صورت دکوراتیو و در ترکیب با پتینه کار شده اند که مربوط به سال ۹۳ تاکنون هستند.

ردپای قلم در خانه صفوی

ردپای قلم در خانه صفوی

ایسنا/اصفهان این روزها خانه صفوی اصفهان میزبان نمایشگاه «ردپای قلم» با محور آثار خوشنویسیِ مهدی شفیعی است که مجموعه ای از خطوط نستعلیق، ثلث و شکسته نستعلیق این هنرمند را ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «ردپای قلم» چهارمین نمایشگاه انفرادی مهدی شفیعی است که علاقه مندان برای بازدید از آن می توانند تا نهم آذرماه به خانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه ۳۱ مراجعه کنند.

شفیعی با بیان اینکه خط فارسی دوُر خط زیادی\xa0\xa0دارد که باعث ایجاد منحنی هایی در آن می\u200e شود، اظهار کرد: این منحنی ها به ویژه در خط نستعلیق باعث زیبایی و چشم\u200e نوازی خط می\u200e شود تا حتی افراد بی سواد هم از دیدن متن نستعلیق حظ بصری ببرند. اساساّ خطوط منحنی و دوار زیباتر از خطوط شکسته، تیز و زاویه دار هستند و به همین دلیل است که معماری قدیم با خطوط و زوایای منحنی جذاب تر از معماری امروز است و خط نستعلیق را هم به دلیل برخورداری از دور و منحنی\u200eهای زیبا «عروس خطوط جهان اسلام» می\u200eگویند.

شفیعی که هنر خوشنویسی را از سال ۷۲ آغاز کرد و سال ۷۵ موفق به دریافت درجه فوق ممتاز در این هنر رسیده است، ادامه داد: البته می توان گفت که هنر خوشنویسی در میان هنرها هم غریب است زیرا هنرهای دیگر همه فهم و عام\u200eتر هستند، اما خوشنویسی تا حدی قابل فهم است و از جایی، مخاطب عادی با آن ارتباط برقرار نمی کند و آن را نمی فهمد و همین باعث می شود که خوشنویس قادر به نمایش تمام ظرفیت هنری خود نباشد.

انتهای پیام



منبع

او ادامه داد: در مدت ۳۰ سال فعالیت در زمینه خوشنویسی، آثاری مثل دیوان حافظ و مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری را به طور کامل با خط شکسته تحریر کردم\xa0که در گنجینه \u200eهای هنری نگهداری می\u200eشود.