رتبه بندی عوامل موثر بر هویت برند گردشگری شهر کرمان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

2
دانشیار گروه مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

10.22034/jtd.2024.445750.2894

خلاصه

این پژوهش با هدف طبقه بندی عوامل مؤثر بر هویت برند گردشگری شهر کرمان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی – کمی) و توصیفی – تحلیلی می باشد. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش های اسنادی (بررسی کتابخانه ای و اسناد الکترونیکی) و روش میدانی (مصاحبه) استفاده شد و روش گردآوری داده ها از نظر زمانی به صورت پیمایشی مقطعی اجرا شد. افق بین تابستان و زمستان سال 1402. برای تجزیه و تحلیل داده ها از بخش کیفی و روش تحلیل موضوعی با استفاده از برنامه MAXQDA و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. بر اساس تحلیل موضوعی مصاحبه های نیمه ساختاریافته با کارشناسان شهر کرمان در چهار گروه دانشگاهی، سازمان های دولتی، مدیران بخش خصوصی و مدیران سازمان های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، 70 موضوع اساسی (شاخص)، 12 موضوع ساماندهی (مولفه) و 7 موضوع (بُعد) فراگیر شناسایی شد. در بخش کمی اعتبار سنجی نتایج بخش کیفی و طبقه بندی عوامل شناسایی شده بر اساس نظرات گردشگران به عنوان مخاطبان اصلی هویت برند گردشگری در کرمان در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد «مدیریت شهری و کالبدی» و «اقتصادی» بالاترین رتبه را در بین ابعاد تأثیرگذار بر هویت برند گردشگری شهر کرمان و ابعاد «روان‌شناختی» و «بازاریابی» با میانگین رتبه‌بندی 1. 5.22 و 4.65 به ترتیب. رتبه با میانگین رتبه 2.43 و 24.3 کمترین رتبه را دارد.

کلمات کلیدی

عنوان مقاله (انگلیسی)

رتبه بندی عوامل موثر بر هویت برند گردشگری شهر کرمان

نویسندگان (انگلیسی)

  • امیر عباس نجفی پور
    1

  • بزرگترین ریخته گری بیدمشک
    2

1
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2
۲- گروه مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

خلاصه (انگلیسی)

در این راستا، پژوهش حاضر با هدف طبقه بندی ابعاد مؤثر بر هویت برند گردشگری شهر کرمان انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل موضوعی در بخش کیفی با کمک برنامه MAXQDA و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برنامه بر اساس تحلیل موضوعی مصاحبه های نیمه ساختاریافته با کارشناسان شهر کرمان در چهار بخش از دانشگاهیان، سازمان های دولتی، مدیران بخش خصوصی و مدیران سازمان های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، 70 موضوع اصلی (شاخص)، 12 موضوع سازماندهی (مولفه) ) و 7 موضوع فراگیر شناسایی شد (ابعاد). در بخش کمی اعتبار سنجی نتایج بخش کیفی و طبقه بندی ابعاد شناسایی شده بر اساس نظرات گردشگران به عنوان مخاطبان اصلی هویت برند گردشگری کرمان در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بعد «مدیریت شهری و کالبدی» و «اقتصادی» به ترتیب با میانگین امتیاز 22/5 و 65/4 بیشترین رتبه را در بین ابعاد تأثیرگذار بر هویت برند گردشگری شهر کرمان و ابعاد «روانی»، «روان شناختی» دارند. و ابعاد «روانی» روی مستقیم. ابعاد «بازاریابی» به ترتیب با میانگین رتبه 2.43 و 3.24 کمترین رتبه را کسب کردند.

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • هویت، برند

  • برند شهر

  • علائم تجاری

  • هویت شهر

  • کرمان

منبع