درخواست معاون صنایع دستی از استادان دانشگاه



معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور در نشستی با استادان دانشگاه بر لزوم همگرایی در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و کمک دانشگاه‌ها و بخش آموزش را برای تحقق این هدف به منظور کم کردن فاصله، مهم دانست.

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از استادان و رییسان دانشگاه‌های هنر روز دوشنبه – ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ در تالار آبی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برگزار شد.

مریم جلالی در این نشست گفت: باید در حوزه صنایع‌ دستی همگرایی ایجاد کنیم. دانشگاه و بخش آموزش باید به این همگرایی کمک کنند تا فاصله‌ها کم شود. برگزاری نشست‌های تخصصی باید موجب جریان‌سازی شود.

او اضافه کرد: اگر بخواهیم تفکر استراتژیک در حوزه صنایع‌دستی داشته باشیم باید حتما رویکردمان انتقادی، خلاق و نتیجه‌محور باشد.

جلالی تصریح کرد: باید دایره ارتباطی درستی برای استفاده درست از اعتبارات داشته باشیم. اگر حلقه‌های زنجیر به یکدیگر وصل نشود، نمی‌توان کار خاصی انجام داد. برای اینکه در حوزه صنایع‌دستی پیشرفت کنیم و نوآوری داشته باشیم. باید در عین حفظ ماهیت هنری به آبشخورهای دیگری مانند دانشگاه، اقتصاد و صنعت متصل شویم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: در چرخه تأمین و تولید باید از طراحی محصول، تولید و اصلاح کارگاه‌ها گرفته تا چگونگی عرضه به بازار، فروش و مصرف ارزش‌آفرینی، مطالعه و پژوهش کنیم.

او ادامه داد: زیرساخت‌های آکادمیک و پژوهشی باید به بدنه عملیاتی متصل شود. خط مشی‌های خوبی در صنایع‌دستی داریم، در حوزه سیاست‌گذاری نیاز داریم خودمان را نشان دهیم. در حوزه خط مشی باید حوزه‌های آکادمیک به ما کمک کند، برنامه‌های خوبی در این زمینه داریم که در سطح کشور اجرا می‌شود.

جلالی تصریح کرد: چیزی که فقدان آن حس می‌شود و باید در این نشست به آن پرداخته شود، طراحی برای اتصال یکی از این برنامه‌ها به خط مشی‌هاست.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: مفهوم صنایع‌دستی سیال است. من یک سه ضلعی کارشناس، محصول و مشتری را در این مفهوم ارائه می‌کنم. این روزها به شدت بدنه کارشناسی ضعیف شده و همگرایی هم ندارد، باید این حوزه را قوی کنیم.

او اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به نتایج مستمری برسیم باید بتوانیم این مغزی که سیاست‌گذاری می‌کند و اندام‌هایی که دارند کار می‌کنند را  با یک شبکه مویرگی به یکدیگر برسانیم و متوازان کنیم.

جلالی تأکید کرد: نیاز به باورسازی، نگرش‌سازی، تغییر نگرش و رفتارسازی داریم. رویکرد و کارکردی را که دانشگاه‌ها نسبت به مقوله صنایع‌دستی می‌دهد برای من مهم است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در این نشست از استادان دانشگاه درخواست کرد تا در جایگاه حقیقی و حقوقی که دارند، درباره کارهایی که تاکنون انجام نشده و کارهایی که می‌شود انجام داد، صحبت کنند.

او ادامه داد: برای اطلس معنایی که تازه ایجاد شده است نیاز به کمک دانشگاه داریم تا بتوانیم دایره معنایی جدیدی برای هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایجاد کنیم.

جلالی درباره برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گفت: سه تحول محتوایی، رویکردی و سازوکار برای این معاونت در نظر گرفتم. شاکله اداری معاونت صنایع‌دستی باید تبدیل به شاکله فرهنگی شود. باید به سمت اتفاق‌هایی برویم که موجب جریان‌سازی در حوزه صنایع‌دستی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه از استادان دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه صنایع‌ دستی تقاضا کرد تا شاخص‌های ماهیتی هنرهای سنتی را مشخص و در حوزه تولید محتوا و متن کمک کنند.

بنا بر این گزارش، در ادامه نشست، رییسان دانشگاه‌های هنر درباره موضوعات پایان‌نامه‌های مرتبط با صنایع‌دستی، سرفصل‌های آموزشی، رویکرد سنتی، تجاری‌سازی، تحول محتوایی، تحول رویکردی، پژوهش‌های کاربردی نکاتی را مطرح کردند.

همچنین برخی از استادان دانشگاه، طراحی صنعتی را حلقه مفقوده صنایع‌دستی دانستند و راز موفقیت صنایع‌دستی را توسعه گردشگری بیان کردند.

انتهای پیام



منبع