یحیی نقیزاده ـ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ادامه با یادآوری اینکه تطبیق براساس قوانین به عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا نسبت به ارزیابی خدمت مطابق با قیمتگذاری اقدام کند، گفت: درحال حاضر حدود ۱۱ هزار تأسیسات گردشگری که دارای پروانه بهرهبرداری هستند، باید در چرخه ارزیابی قرار گیرند. البته بیش از ۵۰ درصد این تأسیسات در چرخه ارزیابی هستند و بیش از ۸۰ درصد هتلهای کشور نیز در چرخه قرار گرفتهاند و بر این اساس، بیش از ۴۰ درصد هتلهای ۴ و ۵ ستاره گواهی استاندارد گرفتهاند.
بیش از ۴۰ درصد هتلهای ۴ و ۵ ستاره در ایران گواهی استاندارد دارند
او ادامه داد: درباره پیشنهادی که مطرح شد مجلس برای گرانی سفر کمیته تشکیل شود، خودتان (بخش خصوصی) باید این کار را انجام دهید، دولت و مجلس فقط باید نظارت کنند. البته که خود بخش خصوصی باید ارزیابی و نظارت کند. مثلا درباره گواهی استانداردی که به هتلها داده شد چه کسی بهتر از هتلداران میتواند درباره این گواهی کیفیت نظر بدهد؟
حرمتالله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران ـ نیز در این مراسم گفت: گردشگری در دنیا جایگاه ویژهای دارد و ما به عنوان بخش دولتی و خصوصی نتوانستیم از این جایگاه استفاده کنیم. بعد از کرونا رخوت عجیبی در گردشگری به وجود آمده و خیلیها ناامید از این هستند که نمیتوانند کاری انجام دهند. درحالی که رشد و سرعت کشورها در گردشگری فزاینده است. در این مسیر لازم است دولت کمک کند و دست یاری به بخش خصوصی بدهد تا کنارهم بودن را تجربه کنیم.
این نماینده مجلس سپس از شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی که مجری این سامانه است، درخواست کرد به تهیه داده و محتوای گردشگری استانها توجه بیشتری نشان دهد و افزود: داده های گردشگری به حدی ضعیف است که حتی اهالی سه استان اصفهان، یزد و فارس از داشتههای یکدیگر اطلاع کافی ندارند. حتی خود من که رییس فراکسیون گردشگری در مجلس هستم و به سفر و گردشگری علاقهمندم از داشتههای سراسر کشور اطلاعات کاملی ندارم.
او اضافه کرد: بخش دیگری از ماموریت این سامانه، صدور و تمدید مجوز مدیران شرکتهای تطبیق و ارزیابها است.
دروغ میگویند که سفر هوایی در ایران ارزان است
همچنین درباره ضرورت راهاندازی این سامانه توضیح داده شد که “سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری” با هدف ارتقا، تمدید و صدور گواهینامه راهاندازی شده است؛ چرا که مدل قبل اتلاف وقت و هزینه را به دنبال داشت. ضمن اینکه نظارت حاکمیتی کند و دسترسی به آمارها محدود بود و در نمونه جدید این آسیبها با هدف کاهش خطای انسانی، برطرف شده است.
به گزارش ایسنا، روحالله حسینزاده ـ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ در آیین رونمایی از این سامانه با حضور ارزیابها و جمعی از شرکتهای تطبیق و برخی فعالان گردشگری، که صبح شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۲ در یکی از هتلهای چهار ستاره تهران برگزار شد، گفت: این سامانه موضوعات مختلف تاسیسات گردشگری از جمله هتلها و مراکز خدمات اقامتی را ساماندهی میکند و استانداردسازی حکمرانی با استفاده از بخش خصوصی رخ خواهد داد.
انتهای پیام