طالع ماسوله افزود: اندیشه توسعه، فرهنگ رفتاری، مبلمان بصری، تسهیلات، خدمات و جاذبه ها\xa0۶\xa0کلید اصلی توسعه گردشگری به شمار می آیند.
طالع ماسوله قرن کنونی را عصر فرصت ها دانست و گفت: وقتی خودمان داشته هایمان را نمی شناسیم نمی توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم سرمایه های ما را بشناسند. چراکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار جاذبه در کشور داریم و باید به سرعت سوار قطار قرن\xa0حاضر\xa0شویم؛ در غیر اینصورت عقب می مانیم.
رییس بنیاد ملی توسعه پایدار گردشگری با تاکید بر این که تصویر امروز کشورها درحقیقت تصویر بازارها است، تصریح کرد: مدام گفتیم غرب اجازه پیشرفت به ما نداد، به جای افکارگویی، اخبارگویی کردیم، امروز دچار پدیده فقر هستیم و نتوانستیم گردشگری را به گونه ای توسعه دهیم که مانند سنگاپور یک میلیون گردشگر داشته باشیم.
وی با تاکید براینکه صنعت گردشگری از\xa0۲۰۲۵\xa0به بعد در اختیار انسان ها نیست و در دست غول های فناوری قرار دارد، یادآور شد:\xa0ما می توانیم یکی از آن غول های فناوری باشیم. در\xa0سه\xa0حوزه دفاع، امنیت و علوم توسعه پیدا کردیم و در باقی حوزه ها رشد کردیم.
پدر گردشگری ایران با اشاره به حذف واسطه از صنعت گردشگری امروز گفت: گردشگری امروز واسطه نمی شناسد و سفرها در حال شخصی شدن هستند.
این مسئول با اشاره به نابودی ۷۰ هزار هکتار از جنگل های گیلان در ۶ دهه گذشته بیان کرد: به زمین خودمان تجاوز کردیم و توریست خارجی تصور می کند ما دشمن طبیعت مان هستیم، هر کلنگی که با مطالعه و دانش فرود آید را می بوسم.
وی با ابراز عقیده درباره پیشرفت اقتصادی کشورها، با طرح سوالی در این زمینه خاطرنشان کرد:\xa0قرن حاضر\xa0به دنبال مدیریت برای تولید ثروت و نه توزیع آن است. ژاپن با\xa0۷۰\xa0درصد جغرافیای غیرقابل زیست و کمبود زمین چگونه به\xa0۲\xa0هزار میلیارد تولید ناخالص دست یافت؟ امکاناتی مانند مسجد سیار، اپلیکیشن خوراک حلال و مانند این ها را وارد صنعت گردشگری کرده و بازار گردشگری را با روانشناسی ملل پیش می برد، ما یک بروشور تهیه می کنیم و با همان به تمام نمایشگاه های جهان می رویم.
این مسئول\xa0پیروزی گردشگری را در گرو اتحاد شناخت، شراکت و شتاب دانست و گفت: نگاه سیاسی به گردشگری، عملکرد سلیقه ای و سنگ اندازی سه عامل شکست این حوزه هستند.
وی حذف کامل فقر و گرسنگی، تضمین پایداری محیطی و ایجاد مشارکت جهانی را از اهداف سازمان ملل در جهت توسعه هزاره سوم اعلام کرد و افزود: تضمین تحقق هر سه آنها در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با گردشگری قرار دارد. صنعت جهانگردی مدرن برآمده از یک جنگ است و امروز این صنعت از خودروسازی و نفت و مانند آن جلوتر رفته است.
وی درخصوص اهم طرح های توسعه گردشگری مازندران اظهار کرد:\xa0۵\xa0طرح توسعه گردشگری مازندران شامل طرح مطالعاتی، آموزشی، عمرانی ، تبلیغاتی گردشگری، اطلاع رسانی و سرمایه گذاری گردشگری است.
این مسئول با تاکید بر توجه به منابع نگری به عنوان یکی از شاخص های توسعه گردشگری اظهار کرد: زمانی سوار قطار توسعه می شویم که منابع را ببینیم، نه موانع؛ تمام ذخایر نفتی خاورمیانه در مناطق شیعه نشین قرار دارد که نشانگر تمکن بالای منطقه است، اما چقدر توانستیم سهمی برای مازندران در این حوزه جذب کنیم؟
وی خاطرنشان کرد:\xa0قرن\xa0کنونی\xa0قرن داشتن ها نیست، قرن دانستن ها است. سنگاپور و فرانسه با طرح پرسش و آگاهی پیشرفت کردند و با شناخت نسبت به ملل گوناگون اکنون می دانند چگونه ملیت های مختلف را جذب کنند.
طالع ماسوله با بیان این که ما گردشگری را پیچیده تعریف می کنیم، گفت: در ادبیات سیاسی به ایران «هارت لند» یا «قلب زندگی» می گویند اما\xa0۸\xa0میلیون گردشگر برای این کشور عدد مناسبی نیست. اگر شکست خوردیم برای این است که به گردشگر به چشم مشتری نگاه می کنیم و تفکرات ریاضی،\xa0نخستین عامل ورشکستگی در این حوزه است.
انتهای پیام