نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
10.22034/jtd.2024.426027.2855
خلاصه
گردشگری یک فعالیت اقتصادی است که به فرآیند سرمایه و اقتصاد بازار بستگی دارد و نقش سرمایه گذاری در توسعه گردشگری حیاتی، عمده و اساسی است. به همین دلیل توسعه گردشگری کاملاً به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در هر کشور بستگی دارد و بدون این سرمایه گذاری ها حتی شکل گیری جریان های گردشگری با تأثیر اقتصادی غیرممکن خواهد بود. به همین منظور این پژوهش با هدف تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه سرمایه گذاری در گردشگری استان خوزستان تدوین شد. این تحقیق از نظر هدف، توسعه ای و کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق مورد نظر شامل 30 نفر از متخصصان حوزه گردشگری و سرمایه گذاری است که به دلیل محدود بودن تعداد، همگی به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره در محیط فازی مانند فازی DEMATEL (FDEMATEL) و فرآیند تحلیل شبکه فازی (FANP) و با ادغام آنها در مدل SWOT استفاده شد. لازم به ذکر است که برای حل مدل های تصمیم گیری فازی مذکور از متلب و اکسل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که برای دستیابی به توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری در استان خوزستان، اجرای استراتژی ها به ترتیب اولویت ضروری است: استراتژی تنوع (ST) (با امتیاز وزنی 29 درصد). استراتژی حسابرسی (WO) (امتیاز وزنی 26%)؛ استراتژی دفاعی (WT) (وزن 24%). استراتژی تهاجمی (SO) (با وزن 21 درصد) در رأس برنامه های عملیاتی مدیران مربوطه قرار گیرد. نتایج فوق حاکی از آن است که نقاط قوت و تهدید بیشتر از نقاط ضعف و فرصت های توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان است.
کلمات کلیدی
عنوان مقاله (انگلیسی)
تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه سرمایه گذاری در گردشگری استان خوزستان
نویسنده (انگلیسی)
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
خلاصه (انگلیسی)
نقش سرمایه گذاری در توسعه گردشگری حیاتی، پیشگام و ضروری است. به همین دلیل توسعه گردشگری به طور کامل به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در هر کشور بستگی دارد. بدون این سرمایهگذاریها، حتی ایجاد گردشگری اقتصادی تأثیرگذار غیرممکن است. به همین منظور، این پژوهش با هدف تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه سرمایه گذاری در گردشگری استان خوزستان تدوین شد. این مطالعه کاربردی توسعه ای از روش تحقیق توصیفی تحلیلی و روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری متشکل از 30 نفر از کارشناسان حوزه گردشگری و سرمایه گذاری بود که همگی به دلیل تعداد کم به عنوان نمونه انتخاب شدند. تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره محیط فازی، مانند فازی DEMATEL (FDEMATEL) و فرآیند تحلیل شبکه فازی (FANP)، استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها در مدل SWOT گنجانده شد. همچنین برای حل مدل های تصمیم گیری فازی ذکر شده از متلب و اکسل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برای دستیابی به توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان خوزستان، لازم است استراتژی هایی بر اساس اولویت استراتژی تنوع (ST) (با درجه وزنی 29 درصد) فعال شود. استراتژی حسابرسی (WO) (امتیاز وزنی 26%)؛ استراتژی دفاعی (WT) (وزن 24%). استراتژی تهاجمی (SO) (با امتیاز وزنی 21 درصد) باید در رأس برنامه های عملیاتی مدیران مربوطه قرار گیرد. این نتایج نشان می دهد که نقاط قوت و تهدید بر نقاط ضعف و فرصت ها در توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان برتری دارد.
کلمات کلیدی (انگلیسی)
-
برنامه ریزی استراتژیک
-
سرمایه گذاری
-
گردشگری
-
استان خوزستان