تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22034/jtd.2024.432412.2874

خلاصه

در سال‌های اخیر، شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفته‌اند، زیرا راه‌حل‌های مؤثری برای حل مشکلات پیش روی جوامع ارائه می‌کنند و مزیت رقابتی پایدار را از دیدگاه بازاریابی مقاصد گردشگری افزایش می‌دهند. با این حال، اثرات توسعه آن بر جمعیت از جنبه های اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با تحلیل محتوا، منابع کتابخانه ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. اعضای خبره به روش گلوله برفی انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 13 خبره اشباع نظری به دست آمد، اما برای اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی، نتایج بررسی 19 شاخص در قالب 7 زیرمجموعه شامل پذیرش نوآوری، افزایش ارزش عمومی، پایداری، افزایش مشارکت شهروندان، ایجاد مشارکت در گردشگری، بهزیستی روانشناختی به دست آمد. ساکنان، جنبه های اخلاقی و فناوری های جدید به عنوان توابع و شناسایی توسعه اساسی گردشگری شهری. درک پیامدهای توسعه گردشگری هوشمند در یک مقصد شهری می تواند کمک بزرگی به سیاست گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری برای درک صحیح چگونگی تأثیر توسعه فناوری های هوشمند جدید بر مردم و مدیریت آنها باشد.

کلمات کلیدی

عنوان مقاله (انگلیسی)

تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری

نویسندگان (انگلیسی)

  • ابوالفضل حقفری زاده
    1

  • قاسم زارعی
    2

  • باقر اصغر نژاد نوری
    3

  • حسین رحیمی کلر
    4

1
1. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2
2. استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3
3. دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

4
4. دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

خلاصه (انگلیسی)

در سال‌های اخیر، شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفته‌اند، زیرا راه‌حل‌های مؤثری برای حل مشکلات پیش روی جوامع ارائه می‌کنند و مزیت رقابتی پایدار را از دیدگاه بازاریابی مقاصد گردشگری افزایش می‌دهند. اما اثرات توسعه آن بر جمعیت از جنبه های اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با تحلیل محتوا، منابع کتابخانه ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. اعضای خبره به روش گلوله برفی انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 13 خبره اشباع نظری به دست آمد، اما برای اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، پایه و انتخابی، نتایج 19 مفهوم را در قالب 7 موضوع فرعی شامل پذیرش نوآوری، ارزش عمومی، پایداری، افزایش مشارکت شهروندان، ایجاد مشارکت در گردشگری و رفاه ذهنی ساکنان شناسایی کرد. . جنبه های اخلاقی وجود و فناوری های جدید. نتایج این مطالعه می تواند برای سیاست گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری به منظور درک و مدیریت چگونگی تأثیر توسعه آنها بر مردم مفید باشد.

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • گردشگری هوشمند

  • کارکردهای فرهنگی و اجتماعی

  • مقصد شهری

  • شهر تبریز

منبع