نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
4
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
10.22034/jtd.2024.432412.2874
خلاصه
در سالهای اخیر، شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند مورد توجه گستردهای قرار گرفتهاند، زیرا راهحلهای مؤثری برای حل مشکلات پیش روی جوامع ارائه میکنند و مزیت رقابتی پایدار را از دیدگاه بازاریابی مقاصد گردشگری افزایش میدهند. با این حال، اثرات توسعه آن بر جمعیت از جنبه های اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با تحلیل محتوا، منابع کتابخانه ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. اعضای خبره به روش گلوله برفی انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 13 خبره اشباع نظری به دست آمد، اما برای اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی، نتایج بررسی 19 شاخص در قالب 7 زیرمجموعه شامل پذیرش نوآوری، افزایش ارزش عمومی، پایداری، افزایش مشارکت شهروندان، ایجاد مشارکت در گردشگری، بهزیستی روانشناختی به دست آمد. ساکنان، جنبه های اخلاقی و فناوری های جدید به عنوان توابع و شناسایی توسعه اساسی گردشگری شهری. درک پیامدهای توسعه گردشگری هوشمند در یک مقصد شهری می تواند کمک بزرگی به سیاست گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری برای درک صحیح چگونگی تأثیر توسعه فناوری های هوشمند جدید بر مردم و مدیریت آنها باشد.
کلمات کلیدی
عنوان مقاله (انگلیسی)
تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری
نویسندگان (انگلیسی)
-
ابوالفضل حقفری زاده
1 -
قاسم زارعی
2 -
باقر اصغر نژاد نوری
3 -
حسین رحیمی کلر
4
1
1. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2
2. استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3
3. دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
4
4. دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
خلاصه (انگلیسی)
در سالهای اخیر، شهرهای هوشمند و مقاصد گردشگری هوشمند مورد توجه گستردهای قرار گرفتهاند، زیرا راهحلهای مؤثری برای حل مشکلات پیش روی جوامع ارائه میکنند و مزیت رقابتی پایدار را از دیدگاه بازاریابی مقاصد گردشگری افزایش میدهند. اما اثرات توسعه آن بر جمعیت از جنبه های اجتماعی و فرهنگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش تحلیل کارکردهای اساسی فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی با تحلیل محتوا، منابع کتابخانه ای و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. اعضای خبره به روش گلوله برفی انتخاب شدند و پس از مصاحبه با 13 خبره اشباع نظری به دست آمد، اما برای اطمینان بیشتر سه مصاحبه دیگر انجام شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری باز، پایه و انتخابی، نتایج 19 مفهوم را در قالب 7 موضوع فرعی شامل پذیرش نوآوری، ارزش عمومی، پایداری، افزایش مشارکت شهروندان، ایجاد مشارکت در گردشگری و رفاه ذهنی ساکنان شناسایی کرد. . جنبه های اخلاقی وجود و فناوری های جدید. نتایج این مطالعه می تواند برای سیاست گذاران و مدیران مقاصد گردشگری شهری به منظور درک و مدیریت چگونگی تأثیر توسعه آنها بر مردم مفید باشد.
کلمات کلیدی (انگلیسی)
-
گردشگری هوشمند
-
کارکردهای فرهنگی و اجتماعی
-
مقصد شهری
-
شهر تبریز