تحلیل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه اقتصادی در رابطه با نقش میانجی سیاست گردشگری
انتشار: آذر 12، 1403
بروزرسانی: 02 تیر 1404

تحلیل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه اقتصادی در رابطه با نقش میانجی سیاست گردشگری


نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 وی فارغ التحصیل دکترای مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری و اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشجوی MBA، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4 مدیریت بازرگانی، تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد لاهیجان، گیلان، ایران

10.22034/jtd.2024.430013.2866

خلاصه

مقدمه هدف این تحقیق تحلیل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه اقتصادی در رابطه با نقش میانجی سیاست گردشگری است.

روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی بود. نمونه آماری در این پژوهش 102 نفر از کارکنان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استانداری فارس هستند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج؛ نتایج این تحقیق حاکی از آن است که ابزار اندازه گیری از روایی خوبی برخوردار بوده و ضریب پایایی آن برای تمامی سازه های تحقیق بیش از 7/0 است. نتایج به دست آمده نشان دهنده نقش واسطه ای سیاست گردشگری در رابطه بین صنعت گردشگری و ایجاد و افزایش فرصت های شغلی است، با توجه به اینکه آماره t بیشتر از مقدار پیش فرض 1.96 در سطح اطمینان 0.05 است.

بحث؛ در نتیجه نقش میانجی سیاست گردشگری در فرضیه اول تایید شد. با توجه به اینکه آماره t کوچکتر از مقدار پیش فرض 1.96 در سطح اطمینان 0.05 است، نقش میانجی سیاست گردشگری در فرضیه دوم رد می شود. از سوی دیگر، در مورد فرضیه سوم، اگرچه آماره t بزرگتر از مقدار پیش فرض 1.962 در سطح اطمینان 0.05 است، اما مقدار VAF 0.158 است، بنابراین این فرضیه نیز رد می شود. در رابطه با فرضیه چهارم، با توجه به اینکه آماره t از مقدار پیش فرض 1.96 در سطح اطمینان 0.05 بیشتر است، نقش میانجی سیاست گردشگری در فرضیه چهارم تأیید شده است.

کلمات کلیدی

عنوان مقاله (انگلیسی)

تحلیل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه اقتصادی در رابطه با نقش میانجی سیاست گردشگری

نویسندگان (انگلیسی)

  • محمد کشاورز 1
  • شاهین روحانی راد 2
  • نسرین رسولی 3
  • شهریار خوشقلب 4

1دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری و اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3دانشجوی MBA، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

4مدیریت بازرگانی، تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد لاهیجان، گیلان، ایران

خلاصه (انگلیسی)

اهداف: هدف از این تحقیق، تحلیل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه اقتصادی در رابطه با نقش میانجی سیاست گردشگری است.

روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی بود. نمونه آماری در این پژوهش 102 نفر از کارکنان اداره میراث فرهنگی و گردشگری استانداری فارس هستند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که ابزار اندازه گیری از روایی مناسبی برخوردار بوده و ضریب پایایی آن برای تمامی سازه های تحقیق بیش از 7/0 است. نتایج به دست آمده نشان دهنده نقش واسطه ای سیاست گردشگری در رابطه بین صنعت گردشگری و ایجاد و افزایش فرصت های شغلی است، با توجه به اینکه آماره t بیشتر از مقدار پیش فرض 1.96 در سطح اطمینان 0.05 است.

بحث: در نتیجه نقش میانجی سیاست سرمایه گذاری گردشگری، در فرضیه اول تأیید می شود. با توجه به اینکه آماره t کوچکتر از مقدار پیش فرض 1.96 در سطح اطمینان 0.05 است، نقش میانجی سیاست گردشگری در فرضیه دوم رد می شود. از سوی دیگر، در مورد فرضیه سوم، اگرچه آماره t بزرگتر از مقدار پیش فرض 1.962 در سطح اطمینان 0.05 است، اما مقدار VAF 0.158 است، بنابراین این فرضیه نیز رد می شود. در مورد فرضیه چهارم با توجه به اینکه آماره t از مقدار پیش فرض 1.96 در سطح اطمینان 0.05 بیشتر است، نقش میانجی در فرضیه چهارم تأیید شده است.

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • صنعت گردشگری
  • توسعه اقتصادی
  • سیاست گذاری
  • قابلیت های توسعه گردشگری


منبع