تبیین و ارائه مدل نهادی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران
انتشار: دی 10، 1403
بروزرسانی: 30 فروردین 1404

تبیین و ارائه مدل نهادی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران


نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار، گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز. تبریز ایران

4 استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22034/jtd.2024.474790.2958

خلاصه

بازاریابی گردشگری روستایی به عنوان یک رویکرد جدید در صنعت گردشگری، در جهت تشویق و جذب گردشگران به مناطق روستایی و کمتر شناخته شده عمل می کند. با وجود امکانات فراوان گردشگری در مناطق روستایی ایران، سهم این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای گردشگری بسیار ناچیز است. لذا توجه به توسعه بازار و طراحی الگوی نهادی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران امری مهم و ضروری است. بنابراین، هدف این پژوهش تبیین و ارائه مدل نهادی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران است. روش تحقیق کیفی و نظریه داده ها پایه و اساس است. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری کشور و اساتید خبره در این حوزه است که با استفاده از نمونه های نظری و هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های مصاحبه نیمه ساختاریافته از چارچوب نظری استخراج شده است. داده های به دست آمده در سه مرحله کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی کدگذاری شدند. برای کدگذاری محوری داده های جمع آوری شده از نرم افزار Max Kyuda استفاده شد. سازمان ها، قوانین، دستورالعمل ها، ارزش ها و هنجارها به عنوان مقوله محوری انتخاب و الگویی برای بازاریابی گردشگری روستایی در ایران طراحی شد. نتایج نشان می دهد که شرایط علی مدل شامل تدوین و اجرای برنامه استراتژیک و توسعه بازار گردشگری و عوامل زمینه ای شامل حمایت مالی و شرایط مداخله ای شامل چالش های سیاسی مقطعی است. فقدان دانش و آگاهی؛ اقداماتی مانند بهبود زیرساخت ها، استفاده از فناوری های جدید، استفاده از سیاست های یکپارچه و گسترش دامنه تبلیغات به عنوان راهکارها، بهبود شرایط اقتصادی و ارتقای اعتبار پیامدهای مدل نهادی برای توسعه بازاریابی گردشگری روستایی شناسایی می شود.

کلمات کلیدی

عنوان مقاله (انگلیسی)

تهیه و ارائه الگوی نهادی بازاریابی گردشگری روستایی در ایران

نویسندگان (انگلیسی)

  • مریم سید نظری 1
  • حسین کوهستانی 2
  • فاطمه کاظمیه 3
  • قادر دشتی 4

1Ph.D. دانشجوی توسعه کشاورزی، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران

2دانشیار، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3دانشیار، گروه ترویج و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز. ایران

4استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

خلاصه (انگلیسی)

بازاریابی گردشگری روستایی به عنوان رویکردی نوآورانه در صنعت گردشگری، بر ترویج و جذب گردشگران به مناطق روستایی و کمتر شناخته شده تمرکز دارد. با وجود پتانسیل فراوان گردشگری در مناطق روستایی ایران، سهم این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای دوستدار گردشگری همچنان اندک است. بنابراین توجه به توسعه بازار و طراحی یک مدل نهادی برای بازاریابی گردشگری روستایی در ایران ضروری است. هدف این پژوهش ارائه مدلی نهادی برای بازاریابی گردشگری روستایی در ایران است. در این تحقیق از روش کیفی و نظریه زمینه ای استفاده شده است. جامعه آماری شامل 20 نفر از کارشناسان و متخصصان بخش گردشگری و اساتید مجرب است که به روش نمونه گیری نظری و هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته برگرفته از چارچوب نظری است. داده های جمع آوری شده در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند. برای کدگذاری محوری از نرم افزار MAXQDA استفاده شد. سازمان ها، قوانین، مقررات، ارزش ها و هنجارها به عنوان مقوله های اساسی انتخاب شدند که منجر به طراحی الگویی برای بازاریابی گردشگری روستایی در ایران شد. نتایج حاکی از آن است که شرایط علی مدل شامل تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک و توسعه بازار گردشگری است. عوامل زمینه ای شامل حمایت مالی است، در حالی که شرایط مداخله ای شامل چالش های سیاسی و کمبود دانش است. اقداماتی مانند بهبود زیرساخت ها، به کارگیری فناوری های جدید، یکپارچه سازی سیاست ها و گسترش تبلیغات به عنوان راهبردها شناسایی شده اند. همچنین ارتقای شرایط اقتصادی و سلامت به عنوان پیامدهای مدل نهادی توسعه بازاریابی گردشگری روستایی شناخته شده است.

کلمات کلیدی (انگلیسی)

  • بازاریابی
  • نظریه پایه
  • گردشگری روستایی
  • مدل نهادی


منبع