انتشار: خرداد 06، 1402
بروزرسانی:
25 خرداد 1404
تاریخِ بی اعتبار - ایسنا
وجود کلکسیونی از پل های تاریخی در لرستان
حیدری با بیان اینکه پل های لرستان به فرصتی برای نمود هنر معماران این سرزمین تبدیل شده اند، گفت: این پل های تاریخی قدمتی بالغ بر ۱۸۰۰ سال دارند و طبق گفته باستان شناسان این پل ها بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی جهان محسوب می شوند که باستان شناسان بزرگ جهان در بازدید از این پل ها به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره کرده اند.
میراث فرهنگی لرستان گزارش سیل ۹۸ را به مدیریت بحران نداد

مبلغ درخواستی جدید در بخش پیشگیری بود نه جبران آسیب
حیدری با بیان اینکه کلکسیونی از پل های تاریخی در لرستان داریم، اضافه کرد: پل های تاریخی لرستان در سیل اخیر ایستادگی خود را به رخ دنیا و معماران جهان کشیدند.
این کارشناس تصریح کرد: لرستان تنها پایگاه ملی پل های تاریخی کشور محسوب می شود و ۱۰۰ پل تاریخی آن در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارند.
این مسئول در خصوص اینکه گفته شده۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای جبران سیل به استان داده شده، این چنین پاسخ داد: از دید ما این اعتباراتی است که هر ساله به صورت ملی و استانی داده می شود، ولی گفتند بخشی از آن ۵۰ میلیارد تومان بوده، حالا ۵۰ میلیارد تومان کجا و ۵۰۰ میلیون تومان کجا؟
وی ادامه داد: در چند جا که بستر پل ها تخریب شده بود نیز بسترسازی کردیم، مانند بستر پل کشکان.
وی یادآور شد: ما زیر پایه را بسترسازی و جداره ها را نیز مستحکم کردیم تا اگر سیلاب آمد حداقل این وضع موجود تثبیت باشد و بیشتر از این رانش نکند.
وی گفت: برخی پل های تاریخی لرستان قدمت زیادی داشته و زخمی هستند و تا الان نتوانستیم با اعتباراتی که به ما می دهند آن ها را مرمت کنیم، این سیل زخم آن ها را مضاعف کرد.
وی تصریح کرد: تنها پایگاه تخصصی پل های تاریخی کشور در لرستان تأسیس شده و بهترین تیم مرمتی و تخصصی پل های تاریخی را تربیت کردیم و آماده هستند به بهترین شکل ممکن مرمت پل ها را انجام بدهند اما وقتی اعتبار نیست متأسفانه نمی توانیم کاری انجام دهیم.
اگر می خواهیم این پل های تاریخی که هویت لرستان، ایران و شناسنامه تاریخی این سرزمین هستند و در دنیا بی بدیل بوده و مثل و مانندی ندارند را حفظ کنیم و اینکه سیل هم نتوانست آنها را تخریب کند مسئولان ذیربط با اختصاص بودجه مانع پاک شدن این تاریخ شوند.
وی افزود: در بحث خسارت سیل اگر آن ۵۰۰ میلیون تومانی که در دل اعتبارات روتین هرساله به ما دادند را جز خسارات سیل در نظر بگیریم تغییر در وضعیت ما ایجاد نمی کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در خصوص اینکه اعتباری که قرار بود بعد از این سیل به پل های استان اختصاص یابد به کجا رسید، گفت: علیرغم اهمیت بالای این آثار مهم تاریخی ولی از اعتبار سیل ۹۸ برای پل های تاریخی حتی یک ریال تخصیص نگرفتیم.
پازوکی افزود: در سیل مرداد امسال نیز دوباره ۵۰۰ میلیون تومان اعلام خسارت کرده بودند، گفتم نمی دانم چرا شما در این ۵۰۰ میلیون تومان گیر کردید، هر سری که ما می گوییم خسارتی اعلام کنید ۵۰۰ میلیون تومان اعلام می کنید.
وی بیان کرد: همچنین در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه وجود دارد که دو مورد از آن شامل پل کلهرت در معمولان و کشکان در شهرستان چگنی است.
عطا حسن پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در خصوص عدم تخصیص اعتبار جبران خسارات سیل به پل های استان به ایسنا گفت: بعد از سیل ویرانگر ۹۸ برای برخی پل های تاریخی استان تعدادی سیل بند را احداث کردیم.
این مسئول تصریح کرد: بسترهایی که آب شستگی داشت را نیز مرمت کردیم، به نوعی رفع خطر اضطراری داشتیم که اگر سیل جدید آب خطر رفع شده باشد.
حسن پور اضافه کرد: پایه پل کشکان به اندازه کافی کج شده و ممکن است با یک تکان و سیلی دوباره تخریب شود.
ایسنا/لرستان بزرگترین سازه های آبی ـ تاریخی لرستان در سیل سال ۹۸ دچار خسارت شدند و برای استحکام بخشی نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستند.
پل های تاریخی لرستان که به گفته بسیاری از کارشناسان نمونه های بی بدیلی در جهان هستند و تاریخی گویا به شمار می آیند امروز به شدت نیازمند اعتباری هستند که قرار بود بعد از سیل به آنها اختصاص پیدا کند ولی تاکنون محقق نشده و این در حالیست که در فهرست موقت ثبت جهانی نیز قرار گرفته اند.
پل کشکان ممکن است با یک تکان و سیلی دوباره تخریب شود
این مسئول تاکید کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار را معنی کنیم، معنای آن پل های تاریخی لرستان است؛ در بحث گردشگری، معماری، باستان شناسی، سازه های آبی تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی گفت: امیدواریم بتوانیم در سرفصل پیشگیری مبلغی برای پل های تاریخی استان اختصاص یابد هرچند از سال ۹۸ تا الان اعتباری بابت پیشگیری به استان ابلاغ نشده است.

مصطفی نژاد افزود: این اعتبار برای این است که رفع خطری کنیم ولی نمی توان مرمت اساسی برای پل ها داشت.
مصطفی نژاد اضافه کرد: در بعضی از این پل ها بسترها کاملاً از بین رفتند و برخی پایه ها کاملاً حذف شدند. برخی پایه ها مانند پایه پل کشکان با بیش از ۲۰۰۰ تن جابجا شد و برخی طاق ها فروریختند.

وی بیان کرد: در سیل سال ۹۸ که در لرستان رخ داد۵۰ میلیارد تومان خسارت به پل های تاریخی بزرگ و کوچک استان مانند کشکان، شاپوری، کلهر، پلدختر، گاومیشان، سیاه پله، چالان چولان، قلعه حاتم و ... وارد شد.
مهدی پازوکی در گفت وگو با ایسنا گفت: برای جبران خسارات سیل، مسئولان\xa0 میراث فرهنگی استان ۵۰۰ میلیون تومان درخواست کردند که به آنها اعلام کردیم با این مبلغ حتی یک پل را هم نمی توانند تعمیر کنند.
مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان تصریح کرد: برای بازسازی به صورت مستمر هر ساله اعتبارات ملی و استانی داریم که با آن کارهای روزمره و اضطراری را انجام می دهیم.
با اعتبارات فعلی فقط برای پل ها رفع خطر می کنیم
در خصوص اهمیت و جایگاه پل های تاریخی لرستان سعید حیدری، کارشناس باستان شناسی به خبرنگار ایسنا گفت: این پل ها بناهایی هستند که گذر زمان و آسیب های طبیعی نه تنها از هیبت و هیمنه آنها نکاسته بلکه معماران جهان را مبهوت هنر و هندسه خود کرده اند.
این مسئول اذعان کرد: میراث فرهنگی در بحث سیل ۹۸ گزارشی به ما اعلام نکرده بودند و درخواست آن ۵۰۰ میلیون تومان را نیز خودمان زدیم.
انتهای پیام
منبع 
حسن پور افزود: برای نگهداری پل های تاریخی استان به بالای ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی اضافه کرد: پل های منحصر به فرد لرستان که در گذشته تنها راه ارتباطی بین روستاها و شهرها محسوب می شدند، امروزه به نمادی از عظمت تمدن ایران قدیم تبدیل شده اند، پل هایی که علاوه بر کارکرد ارتباطی، نمادی از کمال هنر معماری ایران هستند.
این کارشناس باستان شناسی یادآور شد: هنوز باید به لحاظ معماری از این دانشگاه پل سازی و موزه های پل در لرستان درس بگیریم.
در این رابطه علی مصطفی نژاد، مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان نیز در گفت وگو با ایسنا در خصوص عدم تحقق اعتبار جبران خسارت سیل ۹۸ به پل های استان، گفت: این سیل از نظر کارشناسان در ۵۰۰\xa0 سال گذشته بی سابقه بود و خسارات زیادی وارد کرد.
وی ادامه داد: در حقیقت هنری که بشر در معماری این آثار پایه ریزی کرده هنر و هندسه ای است که پس از گذشت هزار سال هنوز ایستایی و ماندگاری را شاهد هستیم.
پازوکی اضافه کرد: ما به آنان اعلام کردیم مطالعه دقیق انجام دهند و طرح بیاورند که بعد از آن اعلام کردند ۵۰ میلیارد تومان پول می خواهیم که همه پل هایمان را تعمیر کنیم، یعنی بحث پیشگیری است و بحث جبران آسیب نبود.
وی در خصوص اینکه میراث فرهنگی استان درخواست مبلغ بیشتری داشته، افزود: روز اول درخواست ۵۰۰ میلیون تومان داده بودند، مدارک و مستندات نیز موجود است که این مبلغ را درخواست دادند.
این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه استاندار از پل تاریخی کشکان بازدید کردند و خودشان شخصیت فرهنگی دارند و بومی استان هستند و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی متخصص، متعهد و بومی نشان می دهد می تواند یک عزمی برای مرمت این پل ها شکل بگیرد.
این صحبت های مسئولان میراث فرهنگی لرستان در حالی عنوان می شود که مدیرکل مدیریت بحران استان مقصر اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان را خود آنان می داند.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان اضافه کرد: ما نامه ۵۰ میلیارد تومان را به سازمان برنامه و بودجه استان و سازمان مدیریت بحران کشور داده ایم و اینکه بتوانند آن مبلغ را تأمین کنند بعید می دانم چون محدودیت های اعتباری به ویژه در حوزه های عمرای داریم.
وی تصریح کرد:\xa0 نمایندگان مرکز لرستان، استانداری و ... با سازمان برنامه و بودجه نامه نگاری کردند و قرار شد ۵۰ میلیارد تومان به پل های استان اختصاص بدهند حتی نامه آن نیز برای سازمان مدیریت استان ارسال شد اما اعتباری در این خصوص به ما ندادند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما ۱۰۰ پل داریم و اعتبارات سالانه بین یک تا دو میلیارد تومان برای تمام پل هاست و گاهی اوقات نیز تمام آن تخصیص پیدا نمی کند و تنها بخشی یا نیمی از آن محقق می شود، با آن اعتبار نمی توان خسارت سیل را جبران کرد.
این مسئول اظهار کرد: مبلغی قرار بود از طرف سازمان برنامه و بودجه به تعمیر و بهسازی این پل ها اختصاص پیدا کند اما متأسفانه پرداخت نشده است.
