آیزنک، مایکل دبلیو (1378). روانشناسی شادی، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی. تهران: انتشارات بدر.
افلاکیان، امنیه (1393). تبیین تجلی مفهوم سرزندگی در کالبد معماری در قالب مجموعۀ فرهنگی تفریحی با بهره گیری از عوامل غیرکالبدی، همایش ملی شهرسازی فرهنگ گرا، دانشگاه شیخ بهایی، 1-12.
ایمانی خوشخو، محمدحسین و داغستانی، سعید (1392). سرانه های گردشگری: ابزار مدیریت و برنامه ریزی توسعه، مدیریت شهری، (38)، 32-19.
اوینگ، کتری و کلمنت، اتو و نکرمان، کترین و هیل، مارنیپورشل و کوین، جیمز و راندل، آندرو(1397). اندازهگیری طراحی شهری: معیارهایی برای مکانهای قابل زندگی. ترجمۀ آمنه بختیار، حسن دلاکه و هدی مرحمتی پور. قزوین: انتشارات جهاد دانشگاهی.
اورکی، پریوش و رضایی، محمدرضا و مبارکی، محمد و اکبریان رونیزی، سعیدرضا (1398). تحلیل فضایی عوامل مؤثر بر شهر شاد از نگاه شهروندان مطالعه موردی: شهر یزد. شهر پایدار، 2(3)، 39-19.
حاجیزاده میمندی، مسعود و ترکان، رحمت اللّه (1394). بررسی میزان و عوامل فرهنگی ـ اجتماعی مرتبط با نشاط اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یزد). مطالعات جامعه شناختی شهری، 5(16)، 59-86.
تقوی، مهدی و قلی پور سلیمانی، علی (1388). عوامل مؤثر بر رشد صنعت گردشگری ایران. پژوهشنامۀ اقتصادی، 9(3)، 157-172.
صادقی، شعبان (1380). مکانیابی کاربری اراضی شهری با تأکید بر برنامهریزی حمل ونقل درون شهری. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.
کیا، علی اصغر و امیری، رقیه (1392). بررسی میزان نشاط اجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان 15-64 سال شهر اهواز. فصلنامۀ برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، (15)، 129-167.
مازوچی، طاهره و جدی آرانی، طیبه السادات و عسکری، زینب (1391). شادی از منظر مکتب اسلام و روانشناسی، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. نشریۀ علمی ـ پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، (1)، 120-130.
ویسی، اکبر و قیسوندی، آرمان (1390). نقش کاربری و طراحی شهری در نشاط اجتماعی. اولین کنفرانس بینالمللی دوچرخه سواری، 18-1.
Agapito, D., Mendes, J., & Valle, P. (2013). Exploring the conceptualization of the sensory dimension of tourist experiences. Journal of Destination Marketing & Management, 2(2), 62-73.
Ashworth, G. J., & Page, S. J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes. Tourism Management, 32(1), 1-15.
Ballas, D., & Dorling, D. (2013). The geography of happiness. The Oxford handbook of happiness, 54, 465-481.
Bimonte, S., & Faralla, V. (2016). Does residents’ perceived life satisfaction vary with tourist season? A two-step survey in a Mediterranean destination. Tourism Management, 55, 199-208.
Bókony, V., Seress, G., Nagy, S., Lendvai, Á. Z., & Liker, A. (2012). Multiple indices of body condition reveal no negative effect of urbanization in adult house sparrows. Landscape and Urban Planning, 104(1), 75-84.
Chen, Y., & Li, X. (2018). Does a happy destination bring you happiness? Evidence from Swiss inbound tourism. Tourism Management, 65, 256-266.
Chi, Christina Geng-Qing, and Hailin Qu. 2008. ‘Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach’, Tourism management, 29: 624-36.
Croes, R. R. (2011). The Small Island Paradox: Tourism specialization as a potential solution. LAP LAMBERT Academic Publishing.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.
Diener, E., Lucas, R. E., Helliwell, J. F., & Schimmack, U. (2009). Well-being for public policy. Oxford Positive Psychology.
Ferreira, S., & Moro, M. (2010). On the use of subjective well-being data for environmental valuation. Environmental and Resource Economics, 46(3), 249-273.
Filep, Sebastian, and Margaret Deery. 2010. ‘Towards a picture of tourists’ happiness’, Tourism Analysis, 15: 399-410.
Filep, Sebastian. 2014. ‘Moving beyond subjective well-being: A tourism critique’, Journal of Hospitality & Tourism Research, 38: 266-74.
Foltête, Jean-Christophe, and Jean-Baptiste Litot. 2015. ‘Scenic postcards as objects for spatial analysis of tourist regions’, Tourism management, 49: 17-28.
Fritz, C., & Sonnentag, S. (2006). Recovery, well-being, and performance-related outcomes: The role of workload and vacation experiences. Journal of Applied Psychology, 91(4), 936-945.
Gallup Jr, G. G. (1984). Commentary on the state of religion in the U.S. today. Religion in America: The Gallup Report, 222.
Gillet, S., Schmitz, P., & Mitas, O. (2016). The snap-happy tourist: The effects of photographing behaviour on tourists’ happiness. Journal of Hospitality and Tourism Research, 40(1), 37-57.
Hayllar, Bruce, Tony Griffin, and Deborah Edwards. 2010a. City spaces-Tourist places (Routledge).
Huang, H., & Humphreys, B. R. (2012). Sports participation and happiness: Evidence from US microdata. Journal of Economic Psychology, 33(4), 776-793.
Jacobs, J. (1961). The Death and Life of Great American Cities. New York: Vintage.
Kim, H., Woo, E., & Uysal, M. (2015). Tourism experience and quality of life among elderly tourists. Tourism Management, 46, 465-476.
Kim, K., Uysal, M., & Sirgy, M. (2013). How does tourism in a community impact the quality of life of community residents? Tourism Management, 36, 527-540.
Kler, B. K., & Tribe, J. (2012). Flourishing through scuba: Understanding the pursuit of dive experiences. Tourism in Marine Environments, 8(1-2), 19-32.
Kluger, J. (2013). The pursuit of happiness. Time, 182(2), 24-32.
Knobloch, U., Robertson, K., & Aitken, R. (2017). Experience, emotion, and eudaimonia: A consideration of tourist experiences and well-being. Journal of Travel Research, 56(5), 651-662.
Koutoulas, D. 2004 Understanding the Tourism Product www.academia.edu/1861406/Understanding_the_Tour ism_Product (16 September 2014).
Layard, R. (2005). Happiness: Lessons from a new science. London: Penguin Books 2005.
Lee, H., Lee, J., Chung, N., & Koo, C. (2018). Tourists’ happiness: are there smart tourism technology effects? Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(5), 486-501.
Lee, J. Y. (2018). How Travel Makes Us Happy: The Integrated Travel-Happiness (TH) Model of Cognitive Appraisal Theory and Self-Determination Theory (Doctoral dissertiona, University of Guelph).
Liu, K. (2013). Happiness and Tourism. International Journal of Business and Social Science, 4(15).
Lynch, Martin. 2010. ‘Basic needs and well-being: A self-determination theory view’.
Matteucci, X., & Filep, S. (2017). Eudaimonic tourist experiences: The case of flamenco. Leisure Studies, 36(1), 39-52.
McCabe, S., & Johnson, S. (2013). The happiness factor in tourism: Subjective wellbeing and social tourism. Annals of Tourism Research, 41(1), 42-65.
Mitchell, Richard, and Frank Popham. 2008. ‘Effect of exposure to natural environment on health inequalities: an observational population study’, The lancet, 372: 1655-60.
Montgomery, J. (2013). Happy City; transforming our lives through urban design. Penguin UK.
Nawijn, J., Marchand, M. A., Veenhoven, R., & Vingerhoets, A. J. (2010). Vacationers happier, but most not happier after a holiday. Applied Research in Quality of Life, 5(1), 35-47.
Nawijn, Jeroen, and Ondrej Mitas. 2012. ‘Resident attitudes to tourism and their effect on subjective well-being: The case of Palma de Mallorca’, Journal of travel research, 51: 531-41.
Neal, J. D., Sirgy, M. J., & Uysal, M. (1999). The role of satisfaction with leisure travel/tourism services and experience in satisfaction with leisure life and overall life. Journal of Business Research, 44(3), 153-163.
Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone: Th e Collapse and Revival of American Community. Simon and Schuster.
Servidio, R., & Ruffolo, I. (2016). Exploring the relationship between emotions and memorable tourism experiences through narratives. Tourism Management Perspectives, 20, 151-160