برقراری ارتباط مستقیم بین فعالان دو کشور از طریق برگزاری جلسات B2B نیز از جمله اهداف ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس این اقدام، ارتباط مستقیم و حضوری بین مولفههای تخصصی صنعت گردشگری دو کشور بهویژه تورگردانان برقرار میشود تا بتوانند روابط گردشگری را در قالب جلسات B2B محقق کنند.
به منظور برگزاری و تحقق رویداد معرفی توانمندی های گردشگری کشورمان در هند، اقدامات متعددی از جمله تهیه طرح اجرایی با محوریت محصولات گردشگری دو کشور، طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی و همچنین برنامه ریزی فرهنگی و هنری انجام شده است. فعالیت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بر اساس مشارکت های بین المللی ذکر شده، برای دستیابی به دستاوردهای قابل قبول و شایسته در معرفی توانمندی های گردشگری کشورمان. محقق نخواهد شد.
گردشگری رودخانه ای در ایران در هند با پیگیری اهدافی همچون ارتقای چهره مثبت جمهوری اسلامی ایران با ارائه چهره ای جذاب از تنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشورمان، تلاش برای افزایش جذب گردشگران بین المللی، ایجاد فرصت های تجاری جدید، گسترش دیپلماسی فرهنگی، معرفی مقاصد و جاذبه های جدید و همچنین ایجاد فرصت های بازاریابی بیشتر در بازارهای هدف.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با توجه به اینکه برگزاری رویدادی برای معرفی توانمندی های گردشگری ایران در کشورهای هدف و یا پیشنهاد تبلیغاتی از جمله موارد است. از ابزارهای بازاریابی هدفمند کشور صنعت گردشگری توسط معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال استفاده است، لذا استفاده از این فرصت این بار در هند برای حضور در دستور کار قرار گرفته است. علی اصغر شلابفیان معاون گردشگری رئیس جمهور و جمعی از فعالان بخش خصوصی و مجریان تور کشورمان در سه شهر دهلی نو، حیدرآباد و بمبئی به منظور معرفی توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری به همتایان متخصص این بخش در هند.
هند با بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت پس از پیشی گرفتن از چین به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل شده است. از این رو بازار گردشگری هند با ظرفیت بالای گردشگری آن برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.
از سوی دیگر، هند با رشد طبقه متوسط و افزایش درآمد سرانه، یکی از بزرگترین منابع گردشگران خارجی در جهان است. این گردشگران به دلیل افزایش درآمد و تمایل به تجربه فرهنگ ها و مکان های جدید به طور فزاینده ای به سفرهای بین المللی روی می آورند.
دهلی با جمعیت زیاد و تأثیرگذار، حیدرآباد با فرهنگ غنی و بمبئی به عنوان مرکز اقتصادی هند، هر کدام بستر مناسبی برای جذب گردشگران هندی هستند و فرصتهای بینظیری برای ترویج گردشگری ایران دارند. وجود پیوندهای فرهنگی و قومیتی بین دو کشور از دیگر مزیت های این بازار برای صنعت گردشگری ایران است. از این رو برگزاری نمایشگاه ایرانگردی در هند بسیار حائز اهمیت است.
برگزاری این رویداد برای معرفی توانمندی های گردشگری کشورمان در هند، علاوه بر دیدار و شبکه سازی بین فعالان گردشگری دو کشور، فرصتی برای شناسایی و همکاری با شرکای تجاری جدید در قالب تورگردانان و سفرنامه نویسان است. شرکت های هواپیمایی، چهره های مطرح در حوزه گردشگری مجازی (اینفلوئنسرها) و دیگر فعالان این صنعت معتقدند که این اقدام می تواند منجر به ایجاد شبکه ای از شرکای بین المللی شود و درهای جدیدی را برای همکاری های آتی باز کند. همچنین قرار است بیش از 100 شرکت و فعال گردشگری در هر شهر در این رویداد شرکت کنند.