با وجود پوشش تحصیلی بالا، وضعیت عمق یادگیری دانش آموزان نامناسب است
انتشار: خرداد 03، 1402
بروزرسانی: 26 تیر 1404

با وجود پوشش تحصیلی بالا، وضعیت عمق یادگیری دانش آموزان نامناسب است

مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران با اشاره به نقاط کلیدی در تعریف موزه ها، گفت: در تعریف جدید، چند موضوع به عنوان نقاط کلیدی موزه ها مطرح شده است. از جمله این که موزه ها باید فراگیر، در دسترس و در مسیر پایداری باشند و بر اخلاقیات توجه داشته باشند. آن چیزی که مهم است این است که موزه ها در این سه حوزه می توانند بر سه نوع آموزش نقش داشته باشند.

مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران با بیان این که در آخرین دوره تیمز و پرلز در\xa0بین ۵۸ کشور، رتبه ۵۴ را به دست آورده ایم؛ گفت: رتبه ایران در آزمون تیمز و پرلز نشان می دهد که علی رغم این که ما پوشش تحصیلی بالایی در ایران داریم، ولی نتوانستیم عمق یادگیری را حفظ کنیم و ما سال هاست که در این آزمون وضعیت خوبی نداریم.


وی با تاکید بر این که موزه ها در کارکرد جدیدشان می توانند به هر سه مدل آموزش توجه داشته باشند، گفت: یک جامعه زمانی دانایی محور می شود که به هر سه نوع آموزش توجه داشته باشد. ولی به این سه سطح آموزش کمتر توجه کردیم.

به گزارش ایسنا،\xa0دکتر فاطمه مهاجرانی امروز در نشست موزه ملی علوم و فناوری ایران که با موضوع «موزه های علوم، پایداری و به زیستن» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با بیان این که برای رفتن به سمت جامعه دانایی محور نیازمند توجه به سه سطح آموزش هستیم، گفت: آموزش سه سطح مختلف دارد؛ اولین سطح آموزش،\xa0Formal education است. این نوع آموزش ساختارمند است و معمولاً در مدرسه اتفاق می افتد. سطح دیگر آموزش، non formal education است که ساختار دارد؛ ولی خارج از مدرسه است و سطح سوم آموزش informal education است که ساختاری ندارد و در خارج از مدرسه اتفاق می افتد؛ مانند آموزش هایی که از طریق بازی کردن و ... اتفاق می افتد.\xa0

وی تصریح کرد: موزه ها یکی از ساختارهای عدالت آموزشی هستند، موزه ها به توسعه عمق و سطح آموزش کمک می کند، دانش آموزان باید موزه ها را ببینند و لمس کنند.\xa0موزه ها باید آموزش تعاملی ایجاد کنند و افراد از این طریق یاد بگیرند. آموزش متناسب باید با نیاز افراد طراحی شوند. همچنین موزه ها باید به ارتباط درون فردی و برون فردی کمک کنند. موزه ها باید کمک کنند تا کارکردهای اخلاقی و اجتماعی ایجاد شوند.

مهاجرانی خاطر نشان کرد: مهم این است که موزه ها به گسترش عدالت آموزشی کمک کنند. عدالت آموزشی با دو شاخص عمق یادگیری و پوشش تحصیلی قابل اندازه گیری است.\xa0

مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید بدانند که ما بدهکار جامعه هستیم؛ نه طلبکار جامعه.\xa0 مگر ما برای اجتماع چه کردیم که آنقدر از آن طلب داریم.

مهاجرانی به مقایسه تعداد مدال های المپیاد دانش آموزی ایران و فنلاند پرداخت و گفت: ما ۴۴ مدال المپیاد دانش آموزی به دست آوردیم، ولی فنلاند یک مدال داشته است. فنلاند، ۲۰ سال قبل از ما به المپیاد دانش آموزی پیوسته است و ما در حال حاضر بیش از ۷۰۰ مدال به دست آورده ایم و سالانه کم تر از ۲۵ مدال کسب نمی کنیم. ولی با این وجود نتوانستیم آموزش را ملموس کنیم. اگر آموزش ملموس نباشد، یادگیری معنادار اتفاق نمی افتد.\xa0وقتی یادگیری معنادار نباشد، دانش آموز توانایی جذر گرفتن دارد؛ ولی از ضرب و تفریق عاجز است.

وی به آزمون های تیمز و پرلز اشاره کرد و گفت: یکی از آزمون هایی که می تواند عمق یادگیری را نشان دهد، آزمون تیمز و پرلز است. این آزمون علوم و ریاضی دانش آموزان در پایه چهارم و هشتم که پایه های مهمی هستند را می سنجد. در آخرین دوره تیمز و پرلز در\xa0بین ۵۸ کشور، رتبه ۵۴ را به دست آورده ایم و ما سال هاست که در این آزمون وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان این که موزه ها می توانند در\xa0حوزه عدالت آموزشی نقش داشته باشند، گفت: همچنین موزه ها می توانند در انگیزش افراد موثر باشند. محیط ها باید غنی باشد تا افراد را به سوال وادار کند.

انتهای پیام



منبع به گفته مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران؛ رتبه ایران در آزمون تیمز و پرلز نشان می دهد که علی رغم این که ما پوشش تحصیلی بالایی در ایران داریم، ولی نتوانستیم عمق یادگیری را حفظ کنیم.