امیری اظهار کرد: در حال حاضر مسیر بازدیدها، تابلوهای معرفی و نورپردازی در حریره به خوبی اجرا شده است. موزه ای نیز در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد. همچنین قصد داریم مطالعات مردمشناسی جزیره را با توجه به بخشهای بومی آن انجام دهیم.
امیری تصریح کرد: جزیره حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است. قبل از این جزیره، بندر سیراف از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا میکرده و آباد بوده است. بعد از شهر حریره هم، جزیره هرمز به ویژه در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را داشته است. بندر سیراف و جزیر هرمز کارکرد اولیه خود را نتوانستند حفظ کنند، اما امروز جزیره حریره (کیش) همچنان نقش تجاری و بازرگانی خود را با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.
به گزارش ایرنا از میراث آریا، مصیب امیری گفت: بنیان جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانی بازمیگردد و تا دوره تیموری به عنوان بندرگاه، نقش فعالی داشته است و با کشورهای مختلف از جمله چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است. در جزیره کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی جزیره حریره بالغ بر ۱۲۰ هکتار است.
امیری ادامه داد: همچنین قرار است حفاریهای ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و سعی میکنیم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت، بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدیدکنندگان بیشتر، معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم. با توجه با اینکه ۶ ماه از سال، حفاری خواهیم داشت، گردشگران میتوانند با بازدید از شهر حریره، این کاوشها را ببینند.
وی اضافه کرد: هزینه مطالعات در جزیره هندورابی با پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و هزینه حفاریها با منطقه آزاد کیش است. همچنین این جزیره ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد. پیشنویس تمامی موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده است و بهزودی در قالب تفاهمنامهای امضا میشود.