انتشار: تیر 12، 1402
بروزرسانی:
02 تیر 1404
از برج مراقبت فرودگاه جنگ جهانی دوم در همدان تا تخریب تاریخ
در کنار تعطیلی مداوم فرودگاه همدان و دایر نبودن پروازهای آن، شاید این بنای تاریخی می توانست منجی فرودگاه همیشه تعطیل همدان باشد و با معرفی ظرفیت های فرهنگی نه تنها پای گردشگران را به این منطقه باز کند بلکه طلسم تعطیلی فرودگاه را نیز بشکند که متأسفانه این اتفاق هم نیفتاد.\xa0
جدا از اینکه این گونه بناها می توانند کاربری های متناسبی در راستای کاربری اولیه خود داشته باشند و مثلاً این ساختمان می توانست به موزه تبدیل شود و رونق گردشگری را رقم بزند، نشان دهنده گوشه ای از تاریخ و فرهنگ این سرزمین هستند و رها کردن آنها به حال خود بی مهری و جفا در حق آنهاست.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان نیز ۳۰ خردادماه سال جاری در جمع خبرنگاران، درباره ساختمان قدیمی فرودگاه اظهار کرد: ساختمان قدیمی فرودگاه و دو پروژه دیگر در اراضی شهرداری بوده که قبلاً واگذار شده است.

توصیف کوتاهی که در بالا آمد، از کتاب «ایران جنگ جهانی» به نقل از کامران میرزا در تعریف برج مراقبت فرودگاه تاریخی همدان است که در ابتدای جاده همدان به تهران در پشت فرودگاه فعلی همدان قرار دارد و حالا به بنایی مخروبه تبدیل شده است. این بنا اگرچه ذهن بیننده را به برهه مهمی از تاریخ معاصر ایران یعنی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم می برد اما سال هاست که رها شده و تنها در کتاب ها می توان اثری از آن یافت.
برج مراقبت فرودگاه قدیمی همدان که بیشتر به بنایی متروکه شبیه است، چند سال قبل قرار بود به موزه پرواز تبدیل شود اما این تصمیم سال ها در حد حرف باقی ماند و شاید هم در ذهن تصمیم گیرندگان گم شد. ساختمان که در یک باغ ۸۷ هکتاری موسوم به باغ میوه قرار گرفته حالا به تلی از\xa0خاک تبدیل و قسمتی از آن هم به\xa0نمایشگاه بین المللی تبدیل شده است.
مدیرکل راه شهرسازی استان همدان نیز چندی پیش درباره جانمایی شهرک پرواز در باغ میوه همدان برای ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی که به تازگی کلنگ زنی شده است، اظهار کرد: اینکه گفته می شود این زمین کاربری گردشگری دارد، درست است اما ما براساس قانون ماده ۱۰ جهش تولید مسکن که تأکید بر تملک اراضی مازاد دولتی دارد، این زمین را تملک کرده و براساس همین قانون ضوابطی که قبلاً برای آن پیش بینی شده بود را از میان برداشتیم اما فرودگاه قدیمی همدان در طرح حفظ شده است.\xa0
همچنین احیاء و مرمت بناهای تاریخی علاوه بر حفظ و صیانت از آنها، می تواند یکی از پایه های توسعه انواع مختلف گردشگری در هر منطقه باشد چراکه هر یک از این شاخه ها علاقمندان خود را دارد و سرمایه گذاری در این حوزه پایدار است اما متأسفانه آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.\xa0
انتهای پیام\xa0
منبع اول اسفند سال قبل بود که مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری همدان با حضور در دفتر ایسنا، از احیاء فرودگاه تاریخی جنگ جهانی دوم در همدان خبر داد و گفت: این فرودگاه تاریخی در میدان فرودگاه بین المللی همدان واقع شده و شهروندان از وجود این فرودگاه تاریخی اطلاعی ندارند.
ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان که یادگار جنگ جهانی است و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، توسط نیروهای آمریکایی ساخته شده و در حال حاضر در میان زمین های کشاورزی قرار گرفته است. علاوه بر ارزش این ساختمان، برج مراقبت فرودگاه می توانست از سال ها قبل به عنوان یک ظرفیت بالفعل برای جذب گردشگر مطرح شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
حمید بادامی نجات ادامه داد: این ساختمان امسال نیز در پروژه ۱۴۰ هکتاری مسکن ملی قرار گرفته است اما ما درخواست کردیم فرودگاه از پروژه مسکن جدا شود و بار دیگر آن را شهرداری تحویل بگیرد. برای فرودگاه تاریخی و قدیمی بودجه پیش بینی شده و طرح و برنامه داریم که با کمک دولت می توان به نتایج قابل توجهی رسید.
ایسنا/همدان «پس از شهریور\xa0۱۳۲۰\xa0تا مدت ها شهر همدان صحنه تاخت وتاز\xa0نیروهای متفقین بود. علاوه بر انگلیسی ها، نیروی عظیمی از ارتش آمریکا در سه\xa0فرسنگی\xa0شمال همدان برای خود قرارگاهی دایر کرده بودند که دارای چاهی عمیق و بناهای نظامی و فرودگاه لازم برای استقرار یک لشگر بود. نمایندگان سه دولت شوروی، انگلیس و آمریکا برای حفظ موازنه قدرت شب و روز مشغول فعالیت بودند.»\xa0
احسان صباغی با بیان اینکه عملیات اجرایی احیاء و مرمت فرودگاه تاریخی همدان آغاز شده است، مطرح کرد: برنامه احیاء و مرمت باند و برج مراقبت این فرودگاه را در دستور کار داریم و در گام های بعدی این مجموعه در قالب یک مجموعه توریستی فعالیت خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، با وجود اهمیت گردشگری و شعارهایی که در چند سال اخیر برای رونق این حوزه در همدان داده می شود اما همچنان دیده می شود نه این صنعت پولساز در اولویت مدیران استانی است و نه به حفظ بناهای تاریخی آنگونه که باید اهمیت داده می شود. برج مراقبت فرودگاه تاریخی باید سال ها قبل به کمک گردشگری همدان می آمد و چرخ های این صنعت را به حرکت درمی آورد نه اینکه پس از مخروبه شدن در هاله ای از ابهام فرو رود.